Engelholm Svårt att slippa filter, men man kan helt klart välja mindre och mer miljövänliga pumpalternativ eftersom växterna ändå gör jobbet gratis!
Det färska vattnet i kranen är också en miljöpåverkan, en resurs att ta hand om. Tack vare balans kan ditt gamla akvarie-skit-vatten brytas ned och bli bra vatten igen!
Jag har en djup övertygelse att ditt förhållningssätt är helt fel, i det stora hela! Det är för ytligt, för konsumerande och inte dyft bättre än Aftonbladets löpsedlar.
Miljöpåverkan.....då kan man väl lika bra lägga ner?
Om du har växter istället för pumpar o filter, då måste du byta ut dom eldrivna pumparna mot eldrivna doppvärmare, vinst lika med noll. Sen ska vi tänka på ökat belysningsbehoven för växterna, vad kostar det?
Färskt vatten har vi gott om i det här landet ser inte ett vattenbyte som mer kostsamt/miljöpåverkande än att vattenverket tjänar ett par hundringar extra per år. Mitt akvarieskit får reningsverket ta hand om och göra om det till rent vatten, inbillar mig att dom gör det bättre än jag.
vad som är ytligt eller rätt och fel det får man alltid veta i efterhand. Oftast är det som är rätt idag, helt fel om tjugo till femtio år.
Nu handlade det om inspiration, eftersom jag gillar afrikanska ciklider så blir det steninredningar med
massor av fisk, tycker oftast fisken hamnar i 5:e hand i ett snyggt växtakvarium. :D