Miljöpåverkan.....då kan man väl lika bra lägga ner?
1 eller 0, svart eller vitt, dag eller natt...
Allvarligt så försöker jag nyansera det hela - går det spara in och minska på påverkan är det helt klart målet.
Om du har växter istället för pumpar o filter, då måste du byta ut dom eldrivna pumparna mot eldrivna doppvärmare, vinst lika med noll. Sen ska vi tänka på ökat belysningsbehoven för växterna, vad kostar det?
Värmen går att lösa på flera olika sätt och det är inte ett måste att kompensera med doppvärmare.
Ang ljuset så är det heller inte nödvändigt att biffa upp med en 6x80 watts T5 ramp. Det finns växter och förhållande som säkert klarar sig på befintligt ljus i karet.
Färskt vatten har vi gott om i det här landet ser inte ett vattenbyte som mer kostsamt/miljöpåverkande än att vattenverket tjänar ett par hundringar extra per år. Mitt akvarieskit får reningsverket ta hand om och göra om det till rent vatten, inbillar mig att dom gör det bättre än jag.
Att dom gör det bättre bygger på att du gett upp och inte ens försöker.
vad som är ytligt eller rätt och fel det får man alltid veta i efterhand. Oftast är det som är rätt idag, helt fel om tjugo till femtio år.
Att gamla sanningar omprövas och värderas om är naturligt och bra.
Vi får se om vi nån gång i framtiden ångrar ett beslut att minska t.ex. elkonsumptionen. Jag vet vad mina pengar ligger på.
Nu handlade det om inspiration, eftersom jag gillar afrikanska ciklider så blir det steninredningar med massor av fisk, tycker oftast fisken hamnar i 5:e hand i ett snyggt växtakvarium. :D
Kanske är det så enkelt att vi pratar förbi varandra. Jag vurmar inte för aqua-scapade kar, fyllda till bredden med all sköns växter i regnbågens alla färger (och fiskarna är en bi-sak), 1.2 watt belysning per liter vatten, CO2 med 18 bubblor i sekunden.