Martin:
Nja, det verkar ju onödigt att börja köra iväg folk nu när vi äntligen börjar bli några stycken, jag var helt ensammen i början och pratade stundtals bara med mig själv... inte särskilt roligt... jag skrev mina små iaktagelser osv och till slut så började några av er andra titta förbi och då blev allt givetvis mycket roligare. :)
Men jag håller med om att vi kanske borde fokusera oss lite mer än vad vi gör just nu, tråden blir uppenbarligen alldeles nog lång även om vi bara pratar om jaguarciklider.

Men om vi "snubblar" in på någon annan art så tycker jag inte att det är hela världen, det är främst de direkta frågorna om de andra artena som kanske är lite onödiga eftersom de flesta som läser och skriver i tråden främst är intresserade av jaguarcikliderna. Men nämner man dovii eller fredrichstalli bara i förbifarten för att sedan återknyta till jaguarcikliden så är det väl inte hela världen, eller?
Nåja, vi har ju allihopa bidraget till att det har blivit så här eftersom vi allihopa gärna verkar sitta och lalla på även om det vi säger kanske inte är så där_superviktigt_för att föra diskussionen framåt.

Det har liksom blivit litegrann som ett chat-ställe för alla som intresserar sig av stora centralamerikanska ciklider.

Även om detta är jättekul så tror jag faktiskt att det skulle vara bättre för forumet om vi kunde dela upp dessa diskussioner i särskilda trådar om de olika arterna, jag har själv pratat väldigt mycket om citrinellumcikliden och sebracikliderna i den här tråden och det kanske inte direkt har fört jaguardiskussionen framåt gissar jag...
Jag tror hur som helst att vi skulle hitta fler som har de olika arterna om man skriver speciella trådar om dem. Alla läser nog inte jaguartråden, de som inte gör det vet ju inte att vi även pratar om sebraciklider, citrinellumciklider, salvini, fredrichstalli, dovii, motaguense osv i samma tråd.
Börjar vi skriva speciella trådar om alla dessa arter så kanske vi hittar fler som håller samma arter, det tjänar vi nog alla på.
Jag har precis dragit mitt strå till stacken för denna nya ordning och nu finns det en speciell tråd om citrinellumcikliden(eller vad det nu är jag har) här på forumet, så nu ska ni i varje fall slippa allt mitt pladder om citrinellumen i den här tråden.

Här är tråden för er som är intresserade:
http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2543
Funkar det inte att styra upp jaguartråden så kan man ju alltid skapa en speciell parachromis-tråd där vi alla kan diskutera lite allmänt om detta fantastiska släkte. :)
Det kanske vore det bästa, jaguartråden kanske vi bara ska skriva i när det är någon väldigt specifik jaguarinriktad fråga eller åsikt man har att dela med sig av. Eller vad säger ni?
Mvh Fredrik Isaksson