Martin:
"Jag mätte min min största hanne idag och ahn var hela 10,5 cm, kan inte vara så jätelänge kvar till han blir lekmogen nu eller?"
Se där ja, då börjar det vara dags för lek snart då. :)
Men det kan nog dröja någon månad till gissar jag, de ska ju inte bara bli könsmogna, de ska ju bilda par och fixa till lekplatsen också innan de till slut leker. Men den som väntar på något gott...
"Vad tror ni om att köpa hikaripellets? tror ni att dom ignorerar den lika som dom gör med sera granumeat? hur lika är dom i luktväg? vad har hikaris pellets för färg?"
Hikaripellets fungerar jättebra, det är mitt basfoder till alla mina ciklider. Färgen är brun-röd och pelletsen luktar... *sniff*... fiskmat. Sera granumeat luktar ungefär likadant men inte lika kraftigt som Hikaripelletsen.
Frågan är bara om dina verkligen vill ha "stenhårda kulor" när de har fått safta maskar osv i flera månader?
Du blir nog tvungen att vänja dem vid pelletsen gissar jag, jaguarerna har otroligt lätt för att bli petiga och endast äta foder som är exakt likadant som det de alltid har ätit.
När jag bytte till den stora pelletssorten(large, ca 1cm) så tog det över en vecka innan båda jaguarerna ville äta dem. De åt de mindre pelletsen men inte de större... Eftersom det var exakt samma pelletssort, Hikari Cichlid Gold, så smakade de garanterat likadant och de luktade garanterat likadant men den ena sorten var ju större än den andra och den lilla skillnaden gjorde att de tvekade att äta maten...
Det är pga detta som det är så viktigt att ge dem lite olika fodersorter hela tiden bara så att de inte kör fast totalt i en särskild fodersort.
Om du börjar bli less att grisa med mixen så kan jag varmt rekommendera mysis, krill och mygglarver, jag ger mina detta lite då och då och det är alltid lika uppskattat. :)
Du kan även prova kasta ner bitar av räkor eller bitar av torsk om du inte vill mixa ihop det. Jag brukar skära ner en torskfilé i en massa små bitar som jag sedan fryser ner. När jag sedan ska mata firrarna så bryter jag loss några små torskbitar från den nedfrysta klumpen och tinar dessa litegrann, sedan kastar jag bara ner torskbitarna som de är i karet.
Mvh Fredrik Isaksson