Martin:
"Jag har alltid varit ute efter en fisk som inte bakcar undan utan ger på allt som inkräktar. Jag tror jag har hittat rätt fisk. Ibland tvivlar jag lite på att dom ska bli sådär faktiskt, men du hade väl samma funderingar du också och aggressiviteten kommer väl."
Aggressionerna kommer, var så säker... Men jag tycker inte att du ska se det som någonting positivt eftersom det i regel bara blir en massa problem när aggressionen ökar. Mina var hur som helst inte heller aggressiva då de var mindre, de gömde sig när man skulle fixa något i karet och de backade undan från alla fighter med sebrorna. Men efter deras första lyckade lek så förändrades de helt och hållet och sebrorna som tidigare hade dominerat i karet jagades undan så fort de visade sig. Jaguarerna blev också mycket mindre rädda när man skulle fixa något i karet och sedan dess har alla dessa beteenden liksom förstärkts mer och mer och nu är de i princip inte rädda för någonting och de är även REJÄLT aggressiva under leken.
"Tillväxtperioden nu kan vara lite jobbig tycker jag även fast dom växer extremt fort så vill man gärna att dom växer lite till. Annars är det ju kul och se när dom utvecklas också."
Själv så tycker jag nästan att uppväxtperioden var den roligaste, det var då jag fick se dem jaga, nu är det omöjligt att få se dem jaga eftersom det i princip är omöjligt att hitta någon fisk som inte blir uppäten direkt... Även om det kanske är grymt att mata fiskarna med levande foder så tycker jag att du borde utnyttja den här perioden till att studera deras jaktteknik, det är förmodligen nu eller aldrig som du kan få se dem jaga, när de blir större så tar de allt på ett par sekunder...
Köp ett gäng lite större jättedanior(5-6cm) och sätt dig sedan med popcorn och cola och njut av showen.

Första timmarna kommer det att plaska rejält i karet men när de sedan ser att de inte kan fånga de blixtsnabba daniorna genom att bara kasta sig över dem så börjar de utveckla de jaktmetoder som jag har skrivit så mycket om tidigare. Det tog bara drygt två veckor för mina att sluka 20 jättedanior, det var iofs fruktansvärt dyr mat men det jag fick se under dessa två veckor kommer jag aldrig att glömma, vissa jakttekniker var så bisarra att det var svårt att tro att man såg rätt... Det var en show utan dess like, jag önskar att det kunde finnas något sätt att få se dem jaga på samma sätt nu när de är större men jag vet inte vad jag skulle använda för fiskar i så fall.
"Läste på ett forum om en oscar som hade dödat en jaguar. Alla sa att det var skitsnack och skrattade bara åt det. En oscar ska inte ha en chans mot jaguarens "skruvstäd" till käftar sa dom. Och det stämmer nog skulle jag tro för stora jaguarer ser otroligt muskulösa och starka ut. Enda chansen att en oscar ska kunna ta dö på en jaguar är att jaguaren är halvdöd före och att oscarn har revir där sas det."
Ingen regel utan undantag eller vad man nu ska säga... Alla jaguarciklider är definitivt inte tokaggressiva och det finns utan tvekan väldigt aggressiva påfågelciklider så varför inte?
Men det florerar ofantliga mängder överdrivna historier på nätet, speciellt när det gäller de större cikliderna, det gäller att filtrera rejält om man inte ska få en helt skev bild av de olika fiskarna.
För övrigt så ska du helst försöka undvika såna där trådar eftersom det i regel bara är ett gäng hormonstinna tonåringar som sitter och snackar skit... de tycker bara att det är häftigt när stora fiskar slåss och det blir liksom en slags tupp-fight-stämning som knappast gör att sanningshalten håller sig särskilt högt mot slutet. Filtrera rejält.
Mvh Fredrik Isaksson