INXS:
"Jag tror att mycket med fiskars beteende beror pa hur dom tas hand om - DVS om man proppar ett gang stora ciklider i ett kar som ar for litet , underfiltrerat och inte har gomstallen kan det ju bli dods strid hur snabbt som helst. Da blir det den storsta och starkaste som vinner och om Oscarn ar storre an jaguaren sa vinner den."
Jo jag tror också att det fungerar precis så där, de som har de aggressivaste fiskarna har förmodligen även de minsta akvarierna eller den sämsta inredningen. Kan man få fiskarna att känna att de är nöjda med sina revir så tror jag inte att de ger sig iväg och börjar ta ihjäl de andra fiskarna så där helt appropå bara...
"Jag tycker att det kan jamforas med dom stora katterna i Afrika som sakta smyger sig narmare tills dom ar tillrakligt nara och da exploderar det. Och precis som katterna missa aven jaguarerna ibland."
Jepp, det är precis i de där banorna jag också har tänkt, att de jagar som de stora kattdjuren. Kul att höra att någon annan har noterat samma sak. :)
Jag såg bl.a att mina jaguarer jagade i samband med matningen och detta kan man ju likna vid de stora kattdjurens jaktstrategi då de jagar sina byten när bytena betar gräs eller dricker vatten vid vattenhålen. När bytesfiskarna kom för att äta så låg jaguarerna i bakhåll och högg dem sedan en efter en. Minst sagt imponerande. ;)
Vid missade attacker så väntade de också ut bytesfiskarna tills de hade lugnat ned sig och liksom sänkt garden innan de attackerade igen. Smart. :)
Jättedaniorna brukade de även hugga precis när lyset släcktes eftersom daniorna då tappade koncentrationen litegrann och liksom vimsade runt i mörkret på något sätt. Det plaskade alltid till när lyset släcktes och det var väldigt vanligt att man minuten senare såg att någon jaguar lite lugnt simmade iväg till sin grotta med en stjärtfena stickandes ut genom munnen. ;)
Jag önskar verkligen att jag kunde få uppleva det där igen men jag gissar att det skulle kosta en hel del att skaffa stora jättedanior(10+ cm) eller liknande fiskar som skulle ge jaguarerna en match.
Jag lägger mitt hopp på jaguarynglena i yngelkaret och att de ska växa upp och visa upp samma härliga jaktmetoder som deras föräldrar. :)
"En liten sidnotering : Mina har nu lekt igen men det konstigaste ar att det verkar som den storre jaguaren som jag trodde var hanen har blivit en hona medans den utstotta (som jag trodde var en hona) har blivit den dominerande hanen och den hanen som jag trodde var en hona har blivit utstott ????"
Haha, det där var inte så lite komplicerat! ;D
Är det färgmönstret du tittar på eller har du sett deras genitalpapill och därefter kommit fram till det där du sade?
Om du baserar din upptäckt endast på färgmönstret så kan jag berätta att min hane konstigt nog brukar få exakt samma färgmönster som honan under själva leken, de är så identiska som de bara kan bli. Hanen har i princip inte en enda fläck på magen och de stora fläckarna på sidorna är kolsvarta precis som på honan... Helskumt.
Efter leken får han däremot tillbaka sitt vanliga fläckiga mönster och de stora fläckarna på sidan blir också mer diffusa bland alla de andra fläckarna. Men vid leken så kan man som sagt nästan tro att han är en hona...
Titta på de två första bilderna i den här artikeln, det är exakt en sådan förvandling hanen går igenom vid varje lek.
http://www.viaje.net.ph/benedick/articles/a02.asp
I den övre bilden ser hanen ut som en hona och i den nedre ser han ut som en hane, är det en sån där förvandlig du har sett i ditt kar också?
Mvh Fredrik Isaksson