Jovisst dessa är personligheter, som kan bli ganska så tjuriga om något inte stämmer. Jag har 2 st 25 cmeters och de leker lite då och då, men det blir inte mer än så, för det är 2 honor som leker av varandra!
Det finns en trevlig bok om just Oscars och den är skriven av neal pronek 1972 utgiven av t.f.h. (på den tiden fanns nog inga ISBN nummer) En trevlig bok som bör läsas av alla Påffefantaster. :P
Kan det vara samma som denna mån tro? Samma författare nu såg jag, för jag har den, mycket grundläggande i början om att fixa i ordning ett akvarium, sen lite om föda, lek och avkomma osv.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0793837626
Jag har 3 stycken påffar, mellan 10-15 cm, försökte introducera en liten som jag kom över, säg på 5 cm, tyvärr började de andra jaga den i flock. Så just nu går den i ett 90 liters för att växa till sig lite. Värst av allt är att jag inte kan göra mig av med den ifall det inte skulle gå ihop sig med de andra, för den är hur snygg som helst (återkommer med bild).
De 3 större jag har är bra roliga, två av dem hänger jämt ihop och kör iväg den tredje, en dag blev den till och med riktigt jagad igenom hela akvariet.
Men så dagen efter kan de vara hur snälla som helst mot varandra, och nattetid står de ibland alla 3 i samma hörn av akvariet, verkligen packade som sillar och snarkar sött. :D