Ja, hur skall vi få nya medlemmar, denna ständiga analys o pajkastning som genomsyrar forumet för tillfället kanske skulle omformuleras till: hur behåller vi ens befintliga medlemmar? Mycket motbjudande enligt mig.
Huvudet på spiken. Jag har ett bra tag undrat över hur vi behåller befintliga medlemmar. För att få in nya behöver liknande diskussioner som ovan föras separat. Som ny vill man definitivt inte hamna i ett träsk av kritik som man inte begriper ett jota av, som ny är man intresserad av fisk och akvarium. Skriv mer om fisk och akvarium och sköt ffa negativ kritik på annat sätt. Det finns ett bra ordspråk som säger att negativ kritik tar man mellan fyra ögon och positiv kritik tar man offentligt. Ser ingen anledning att något annat skulle gälla här.
Nu hamnar jag ändå mitt i smeten, men jag har varit tyst på denna fronten bra länge. Läst och förundrats. Jag tycker iaf det är märkligt att i princip all verkligt negativ kritik kommer från ett enda håll. Detta har dessutom bemötts i konstruktiv anda av styrelsen, men omformuleras då till något annat. Det stör mig mycket. Jag tycker också att styrelsen varit mycket aktiv i att efterlysa synpunkter från medlemmarna och dessutom deltagit i diskussionerna med den äran.
Men visst. Jag kan också ge en del negativ kritik till styrelsen, men i relation till det positiva är det så litet så jag tycker inte det är värt det. Dessutom förekommer mig styrelsen ofta på många sätt, jag anser dem vara otroligt väl på banan. Utöver det har jag en ENORM respekt för ALLA som överhuvudtaget orkar engagera sig i en styrelse, och FRAMFÖR ALLT i NCS som är en stor förening med den ENDA verkligt fungerande tidskriften i Norden. Det jobb NCS styrelse lägger ned på vår förening är enormt - icke att förglömma de frivilliga utanför styrelsen som också bidrar med verkligt mycket.
All denna negativa kritik drar energi från de som är engagerade. Jag tycker dessutom inte att den negativa kritiken är saklig och relevant, vilket gör det hela ännu värre. Jag upplever det hela som osmakligt och otrevligt, rent ut sagt, och då har jag ändå varit med ett tag.
Nå, har jag gått för långt så redigera eller stryk. Jag är bara så attans trött på att detta ekorrhjul bara fortsätter rulla. Styrelsen har gett svar, var nöjd med det eller dyk upp på stämman och gör din röst hörd direkt. Vad är problemet? Helt övertygad om att diskussioner som detta, om något, skrämmer bort nya medlemmar. För att lämna målet öppet, så bara säg till mig att jag skulle knipit käft. Det är ju som bekant med fiskar som med människor, att de skulle klara sig från mycket om de bara knep käft.
Hilsen,
/P