Micke-Jarhl
Härliga bilder Micke!
Hon ser ut att må riktigt bra.
Är äggen fortfarande kvar?
Mvh
Danne
Tjena Danne ! Ja hela kakan är intakt man kan börja urskilja en svartprick i varje rom korn nu
så det blir nog många men jag delegerar ut till folk här omkring som vill dra upp sådana behåller själv bara max20-30 yngel säkert 2-300 minst,Ja honan mår kalas och hon är tuff som sjutton går i fight med allt som inte flyttar sig + hon manar på hanen när han inte gör sitt jobb ;)...
Micke-Jarhl
Nu kryllar det av larver de har flyttat dom längst in i karet där inget ljus finns så bilder är uteslutet nu tyvärr .dock lite orolig för placeringen kan inte ge dom nattbelysning längst in i karet har haft det innan så de kan skydda dom mot malar men de är otroligt vassa nu håller 1 m av karet nu de sammarbetar förvånande bra....
Micke-Jarhl
Har säkert 200 småttingar nu i 60L balja så arten är tryggad säkert hälften går kvar i det stora men det får gå hur det vill där orkar knappt med dessa...
jemtlanningen
Micke Har säkert 200 småttingar nu i 60L balja så arten är tryggad säkert hälften går kvar i det stora men det får gå hur det vill där orkar knappt med dessa...
Mycket grattis till leken du är väl först med denna art.:)
Micke-Jarhl
jemtläMycket grattis till leken du är väl först med denna art.:)
Nej då Jinnarparen har dragit upp de fiskar som finns kvar idag som stora...men nu har vi båda ett gäng småttingar på G..sen vet jag inte om det finns fler i landet mycket möjligt tror jag iaf
Micke-Jarhl
mina småttningar dör som flugor jäkla skit sög upp de som var pigga sen tömde jag rubbet i med vatten från det stora karet och ny sand ser bättre ut nu men de är bara 30 tal kvar tyvärr får räcka tror inte det är så lätt sälja ändå blir för stora tror jag ;)
jinnarparen
oj, tråkigt att höra.
Då måste jag se till att skärpa mig nu, slappnade av lite med mina småttingar då du hade så många.
Men jag vill ju ha en prakthane i framtiden igen, skall se om jag inte kan hitta någon bland de 20-30 st jag har. Resten säljs...om det nu är någon som vill ha såna
Micke-Jarhl
Denna fisk!! Iaf sista gången för mig mitt fina par är troligen snart historia,,Jaggorna lekte förra veckan sen dess kan inte umbiee hanen låta dom vara ifred den dumme jä... ursäkta men de rök ihop och det grövsta jaggan skadade ena ögat men verka läka värre med umbiee hanen fick ett sår på sidan som nu verka bli värre ,så jäkla trött på den fisken..jag blir så trött !!:(
DaRe
Äsch vad tråkigt. Det går inte att salta för att få såret att läka? Är de fortfarande sura eller har det lugnat ner sig?
Micke-Jarhl
Äsch vad tråkigt. Det går inte att salta för att få såret att läka? Är de fortfarande sura eller har det lugnat ner sig?
såret har blivit betydligt större sen har han slutat äta+ han håller sig undan kommer inte fram längre, såret är 2cm stort nu öppet sår var ca1cm igår inte alls så här vidöppet,,saltat 5kg i karet men hjälper föga så 99,5% är det kört kan jag säga jaja man får aldrig vara helt nöjd iaf inte för länge hehe..
JockeB
Micke såret har blivit betydligt större sen har han slutat äta+ han håller sig undan kommer inte fram längre, såret är 2cm stort nu öppet sår var ca1cm igår inte alls så här vidöppet,,saltat 5kg i karet men hjälper föga så 99,5% är det kört kan jag säga jaja man får aldrig vara helt nöjd iaf inte för länge hehe..
Tråkigt att höra Micke..
DaRe
Man tycker att det ska vara svårt för en fisk att lyckas skada en annan över de tåliga fjällen men det är riktiga kraftpaket dessa.
jinnarparen
De umbees som vi har i Sverige härstammar från de som odlades i USA i en lång period innan det kom in nytt.
Det kan vara en av orsakerna till att den är så känslig.
Det här med småsår som växer till en dödlig infektion tyder på att något är fel med dessa.
Tyvärr så är dessa de enda vi har att tillgå just nu.
Dock så har det kommit in nya vildfångade i USA och F1or finns nu till salu, även Vf ibland.
Tror att dessa är betydligt tåligare...det är min förhoppning i alla fall.
Har själv förlorat många umbee på grund av det här skitet, och man blir lika trött på dem varenda gång.
Micke-Jarhl
fisken har fått även en typ av bukvattensot kanske för dess immunförsvar sätts ner(möjligen) på grund av såret,Har fått tag i jodopax nu som jag ska badda med tänker prova det åxo....Tyckte han såg lite piggare ut innan jag stack till jobbet i efterm..han har eget kar nu så han har lugn och ro
Rivulatus
De umbees som vi har i Sverige härstammar från de som odlades i USA i en lång period innan det kom in nytt.
Det kan vara en av orsakerna till att den är så känslig.
Det här med småsår som växer till en dödlig infektion tyder på att något är fel med dessa.
Tyvärr så är dessa de enda vi har att tillgå just nu.
Dock så har det kommit in nya vildfångade i USA och F1or finns nu till salu, även Vf ibland.
Tror att dessa är betydligt tåligare...det är min förhoppning i alla fall.
Har själv förlorat många umbee på grund av det här skitet, och man blir lika trött på dem varenda gång.
Det kan ju även vara så att Umbiferum har en liten genpool i naturen även som t.ex. geoparder etc. och kan därför inte odlas på samma fiskar även om man får in vf! Men ett par generationer bör ju funka hur som hellst.
Ola-Svensson
Det kan ju även vara så att Umbiferum har en liten genpool i naturen även som t.ex. geoparder etc. och kan därför inte odlas på samma fiskar även om man får in vf! Men ett par generationer bör ju funka hur som hellst.
Det är tvärt om. De från stor genpol hotas av inavel medan de med liten klarar sig bättre. FishBase anger dessutom ett rätt stort utbredningsområde: Atrato and Magdalena River drainages in Colombia and Tuíra and Chucunaque River drainages in Panama. Jag tror alltså att inavelshypotesen mycket väl kan stämma.
En intressant anekdot är att alla Oreochromis mossambicus hade dessa problem under 90-talet och de har ett gigantiskt utbredningsområde. Jag har inte sett det på de som finns nu.
JockeB
Hmm jag har även en annan observation, dessa fiskar är väldigt känsliga för stress, vilket man offta får i för trånga och för små kar, vad som är vad avgörs offta av fisken själv. Och byter man vatten typ 3 ggr i veckan så hjälper det också till att hålla dom i bra kondition. Denna fisk, som så många andra stora arter trivs bäst i ett kar där dom får vara den naturliga "ledaren" (vilket denna verkar kräva extra, och inte ständigt blir utmanad av nån lika stark. enligt mina erfarenheter:)) och inte har några nämnvärda opponenter.För denna fisk snackar vi kar på ett par kubik, om den ska gå med andra som också vill vara "boss". Jag drog mina sissta 10 helt själva upp till ca 13-15cm i ett 540, sen parade dom största ut, dom flyttade jag sedan hem till mitt 1125L med endast ett par Festae i 12cm klassen, Umbeen blev snart boss i det karet och behövde inte hävda sig hela tiden, hanen växte snabbt till ca 30 cm och mådde hur bra som helst, karet var kolugnt så att säga:D Sen fick jag för mig att jag skulle ha annat i karet här hemma, och flyttade Umbeen till ett 720 i lokalen med några andra tuffingar, då kom problemen direkt (Och jaa jag tog ur dom andra först och möblerade om rejält, hade dessutom inga par i karet innan! Den såå vackra blå/gröna hanen var inte alls intresserad av att ständigt försvara sin ställning i karet och slutade äta, sen kom dom"såren" ni pratar om, och så var det kört! Min slutsats;) Jaa dom är tuffa om dom inte har lika tuffa invånare, annars är det snart kört.
Micke-Jarhl
Jo det är med stress och herre på täppan känner man ju igen..Men det är ju alltid umbieen som är orosmomentet alltid han som startar bråk den fisken kan inte tolerera att någon annan kan stå imot dom,Har förstått detta nu lite för sent kanske men men man lär sig ska hem se vad medicineringen kan göra förmodligen för sent men det är ju en kraftig firre i sina bästa år så kanske kanske
jinnarparen
Under många år så var det ju svårt att över huvudtaget få fram en hane.
Läste på en del amerikanska forum om de lyckliga som hade lyckats få tag på en hane, men ännu mer om de många olyckliga som bara fick honor.
Det är inget som man ser skrivet idag efter det att det kom in nya umbee från Rio Magdalena.
Totalt har jag haft 8 st mer eller mindre stora hanar (15-33 cm) som dött av den här skiten, en hona har drabbats av den...och dött.
Det är ovanligt med umbee i Sverige nu igen och tänka sig för tre år sen så fodrade jag mina andra fiskar med umbeeyngel för att jag hade för mycket av dem...inge ville ha såna.
Fast det är ju klart, det är inte så många som vill ha dem nu heller...
Micke-Jarhl
vi får dra ner till duisburg jinnarp...finns nytt blod där såg jag hehe... skämt åsido tror jag ska ta en paus ang umbiee´s ska snart åka hem se hur det ser ut där hemma tjo!