DaRe Förhållandevis vanlig men ack så snygg den ändå är, denna palettciklid och riktigt rolig för mina barn då den leker konstant med en utomordenligt skicklighet i yngelvården.
jocke75 Förhållandevis vanlig men ack så snygg den ändå är, denna palettciklid och riktigt rolig för mina barn då den leker konstant med en utomordenligt skicklighet i yngelvården. En underskattad fisk och helt klart bland dom finaste ciklider i mitt tycke utomordentligt trevlig att hålla. Jocke
Rooster Paletter rulez! Har två par P. taeniatus "Klugei" hemma nu å för ett tag sen hade jag ett par P. sacrimontis (den röda varianten) och ett par P. subocellatus. Alla paren var/är VF. Mycket fina och trevliga fiskar (förutom möjligtvis subbarna där hanen var väldigt aggressiv mot honan, även sacrimontishanen kunde vara lite bitsk emmellanåt). Hur som helst håller med om att paletter är lite underskattade.
Pierre_N Kul med bilder! Fortsätt gärna att uppdatera med bilder på yngelvården. Jag har en polare som håller på att starta akvarium och jag har tänkt att rekommendera just paletter.
DaRe Vi har den vanliga subocellatus odlad i otaliga generationer skulle jag tippa, men snygga för den skull. taeniatus är min favorit egentligen och det finns riktigt fina färgvarianter på den. Kan inte alla fångtsplatser men jag har sett någon som var riktigt fin. Har du bilder på dina "Klugei"?
Rooster Jasså vad kul! =) Ja taeniatusen är min favvis oxå, är enligt mina erfarenheter kanske den fredligaste av alla paletterna, finns i flest varianter vad jag har förstått det som. Många av dem finns här på ciklid, dock inte Klugei. Har några bilder inlagda på min sida här på forumet (bland de första bilderna). De anpassar sig dock ruggigt mkt till underlaget. Har numera ett par i ett kar med ljus botten å där är fiskarna för det mesta ljusa, medan de andra är mörka i det andra karet med mörk botten. Bilderna är från det ljusa karet. Skall nog ta lite fler bilder på det andra mörka paret då fiskarna är mkt snyggare då, tycker eg. inte att de bilder jag lagt ut gör dem riktig rättvisa...
Rooster Får la försöka liva upp palettråden lite. Här är några bilder på ett av mina par av VF P. taeniatus "Klugei" som jag hade.
cfakvarielagret Får la försöka liva upp palettråden lite. Här är några bilder på ett av mina par av VF P. taeniatus "Klugei" som jag hade. Första bilden är inte att leka med Grattis
Rooster Första bilden är inte att leka med Grattis Tack så mkt! Måste dock erkänna att det är tjejen som för det mesta av fotandet här, iaf de bra bilderna. :)
Rooster Den något ovanliga P. sacrimontis (den röda varianten), eller gigant kribensis som kanske vissa känner den som. Hona med avkomma.
cfakvarielagret Tack så mkt! Måste dock erkänna att det är tjejen som för det mesta av fotandet här, iaf de bra bilderna. :) Hmmm då är det dax att komma ut ur garderoben ......
Rooster Ja de är absolut en av mina favoriter bland cikliderna. De är fredliga, går bra i sällskapskar, många dem är tämligen lättodlade, de blir inte så stora vilket gör att de passar bra i mindre kar å eventuell avkomma är rätt lätt att bli av med, mm mm...
Joakim-Draktoft Tack så mkt! Måste dock erkänna att det är tjejen som för det mesta av fotandet här, iaf de bra bilderna. :) Får man be om tjejens namn, eftersom vi saknar bilder för dessa fångstplatser i vårt Artregister, och då skall ju rätt fotograf framgå.
Rooster Joakim Får man be om tjejens namn, eftersom vi saknar bilder för dessa fångstplatser i vårt Artregister, och då skall ju rätt fotograf framgå. Ja visst, hon heter Yohanna Eriksson.
Getingen Fina. Jag har yngel med mitt par för tillfället. Har haft lek på dom en gång i månaden i över ett år nu men ynglena klarar sig aldrig längre än en vecka. (Tror dom blir käk under natten trots duktiga föräldrar) Dock har inte kullen minskat än vad jag har kunnat se vilket är positivt. Hoppas jag kan få driva upp en kull denna gången. Otroligt roligt att titta på. Det jag också tycker är väldigt roligt med paletter det är att dom finns i så många olika färgvarianter trots att det är samma art. Särskilt hanarna kan skilja väldigt mkt i färg.
Mike_Noren Skitbra med välidentifierade taeniatus bilder. Jag köpte taeniatus för nåt år sen, och det var väldigt vackra fiskar men de gick aldrig att artbestämma, det enda jag säkert kunde säga var att de inte var det de såldes som.