Rooster Är inte så duktig på dem men det är ofta svårt tycker jag att avgöra vilken variant det rör sig om när det gäller den gula paletten. Men den på bilden kan kanske va en moliwe? Dessutom har ju (eg. alla paletter) paletter ofta väldigt unika utseenden, även på hanarna kan det skilja ganska mkt i utseende sinsemellan även från samma fångstplats verkar det som. Dessutom finns det ju jättemånga olika geografiska varianter av taeniatusen (vilka säkert inte alltid är isolerade å så). För att inte tala om hur olika stammar av odlade vanliga paletter kan skilja sig. Hur som fin firre! :)
Rooster Fin bild på din vanliga palett oxå förresten Dare! :) Får se kanske blir nån chromidotilapia för mig igen snart framöver... Är iofs inte så inne i det träsket nu utan är mer inne på ciklider från nya världen nu men vi får la se... Kent har ett bra utbud på dessa fiskar nu för tiden, man hittar ofta både nanochromis, congochromis, pelvicachromis och chromidotilapia hos honom numera! :)
Anders-i-Askim Den något ovanliga P. sacrimontis (den röda varianten), eller gigant kribensis som kanske vissa känner den som. Hona med avkomma. Snygga bilder! Gillar särskilt bilden på ynglet som är ute på tu man hand. Xmas:)
Rooster Anders i Snygga bilder! Gillar särskilt bilden på ynglet som är ute på tu man hand. Xmas:) Tack (vidarebefordrar detta då det ´är tjejen som tar bilderna här hemma:)) Ja lite annat mot en yngelsvärm så sett kanske. :)
DaRe Film på mina som jag pratade om. OoQECLQ_Dcg Lyckas inte bädda in det i inlägget :( Kör edit på ditt inlägg nu så ser du vad jag gjort. Med editorn i avancerat läge kan du markera koden genom att dubbelklicka sedan klickar du på youtubeikonen så bäddas det hela in. Annars kan du helt enkelt skriva det jag skrev i inlägget. För andra som är nyfikna kan ni helt enkelt svara med citat så ser ni vad jag gjort...
Rooster Film på mina som jag pratade om. OoQECLQ_Dcg Lyckas inte bädda in det i inlägget :( Fin-fint! Man blir väldigt sugen igen... :)
Rooster Som sagt återigen i brist på nytt... Funderar dock lite på nån schyst palett igen... :^) Detta är alltså mina gamla P. taeniatus "Klugei".
Rooster Ingen (mer) här (har just nu inga paletter) som håller, kanske till och med odlar lite ovanligare/svårare arter? Verkar som sagt som att intresset för Chromidotilapior öht (som vanligt) är rätt svagt...:/ Saknas bilder i den här avdelningen känns det som, eller är det bara jag?
DaRe Det är grymt vackra fiskar och jag skulle gärna hålla någon. Det finns ju en uppsjö av olika dessutom med ganska stor skillnadet dem emellan.
glasblasaren Tycker intresset för västafrikanare öht är väldigt lågt borde vara mer som håller dessa fiskar.
PatrikMalmo Har haft en del tidigare, men inte en enda art nu. Vackra firrar, oftast inte för aggro och duktiga yngelvårdare. Kommer återvända till dem, men det dröjer ett tag.
Rooster Ja de är väldigt vackra och trevliga. Jag återvänder alltid oxå till de här fiskarna, jag lixsom svävar in i SA/CA-träsket och lite Tanganyika allt som oftast. Men själen ligger nog fan hos Chromidotilapiorna tror jag... Men jag kan förstå varför de intesset är såpass svagt för dem oxå egentligen. Dels så är många av dem ganska svårodlade, även om de relativt lätt kommer i lek så att få rom och yngel/ungfisk att överleva verkar va en annan femma. Många arter vill ju ha ganska extrema vattenvärden (vilket iofs inte är omöjligt att fixa men ändå lite meckigt), många är faktiskt inte särskilt snälla i synnerhet inom art/släkte. Sen är de ju rätt små, men trots det kräver relativt stora kar om man vill hålla flera par/arter (man kanske inte vill "slösa" bort 250,375,540 på fiskar i 10cm-klassen). Sen är de dessutom ofta rätt dyra, och jag antar att konkurrensen trots allt är en faktor. Det finns ju een uppsjö av ciklider med andra fördelar typ. I vilket fall som helst så gillar jag verkligen de här fiskarna och sen kan man faktiskt komma ihåg att man faktiskt inte alltid måste gå in för att odla sin fiskar, utan om det händer så händer det lixsom, å att bara hålla dem verkar iaf inte krävas allt för mkt jobb.
Rooster Det är grymt vackra fiskar och jag skulle gärna hålla någon. Det finns ju en uppsjö av olika dessutom med ganska stor skillnadet dem emellan. Ja visst är de. Ja precis, Chromidotilapia har ju en väldig bredd på både beteende, inte minst lek och utseende etc.