Hallå! Märker att det är evigheter sedan jag varit på sidan senast, vilken härlig diskussion om min favoritfirre! Jag har en citrinellum i ett 72 -liters kar. Här på andra sidan viken finns det nästan inte att få tag på aggressiva ciklider, så jag nappade åt mig min citrinellum innan jag hade ett dugligt kar åt honom. Han hann ta kål på min ena 30cm påfågel innan jag hann få ett ordentligt kar åt honom.
Nu är han själv ca 30 cm, klargul och skulle vilja ha en hona, naturligtvis. Som tur finns det ett litet "stim" av dem i ett akvarie som är öppet för allmänheten, så jag ska ta med mig några därifrån något tag. Kommer bara att vara svårt att para ihop unga fiskar med min koloss...
Jag är ännu chockad över inläggen tidigt i diskussionen om karstorlek till citrinellum - 300 liter??? Jamenjösses vad tänker människor på? Jag skulle inte tränga in en ensam citrinellus i mindre än 500 liter, ett par går fint i 700...
Ja, hursomhelst, här är några redan rätt gamla bilder på min Leo, världens charmigaste och mest personliga fisk! (texterna är på finska, sorry)
http://community.webshots.com/album/60049448wmUSiW