Daniel-Odell
min gillar räkmix iallafall, å mysis.
imported
Orm - du menar 264an va? OK, mina ligger och gnagar pa tra - vet inte om dom gillar zuccini men jag far prova rakor. Forresten sa gillar mina Labiatus zuccini och gurka - jag har hort att man med fordel skall mata dom med en del gronsaker.
Leo
Min har alltid varit grymt skygg, men den tar t.ex. räkmix och plecochips, torrfoderpiller mm. Rätt allätande, de få gånger jag sett den äta. Jag sitter här och smaskar på tanken att kanske få ett par av Orms citrinellum... Det blir nog en stockholmsresa så småningom, har jag på känn...
FI
Två av mina förmodade citrinellumciklider har nu börjat byta färg, den största(tidigare randiga) och en av de mindre, det ser nästan ut som att de håller på att ömsa skinn eller nåt... helt spräckliga och vansinnigt fula... Men det tittar fram några små orangegula fläckar lite här och var så de blir säkert fina så småningom.
Är det någon som vet hur länge färgförvandlingen tar?
Mvh Fredrik Isaksson
imported
Det gar fram och tillbaka mellan olika farger. Gratt - rosa - orange - rott - vitt - gult - svart. Jag tror det ar dom fargerna mina har gatt igenom.
Nar jag skaffade mina citronellum/labiatum sa var dom orangeroda men blev gulaktiga efter ett tag med svarta och gra flackar sedan rosa och sedan tillbaka till orange med svart och mer rodaktigt . Till slut borjade dom svarta flackarna forsvinna och fargen borjade stabilisera sig mer och mer mot rott.
Skulle tro att det gick pa nagra manader - 3 till 5.
Nu har jag tre renodlade F1 labiatus som var gra och rosa nar jag fick dom . Sedan dess har dom vaxt ordentligt och andrat fargen mer till orange/gult med svarta flackar och nu mer och mer orangerott. Dom ar fortfarande flackiga och jag har haft dom i tre manader.
Daniel-Odell
FI: i Aqualogen så är ju flera citrinellum spräckliga. det ser ballt ut tycker jag.
INXS: såvitt jag vet så är _inte_ 264:an trä-ätare. De gillar "meaty foods" enligt planetcatfish och de mal-kunniga jag pratat med.
FI
orm: Jo fast mina ser ut ungefär som den där "skabbiga" "Variante TIGER"... Det ser ut ungefär som om de har varit en vända ut på golvet eller som om de har varit med i världens fetaste slagsmål... typ. De är liksom ljusgråa på sidorna och det ser misstänkt likt ut då andra fiskar jag har haft har åkt på stryk, skillnaden är att det tittar fram några orangegula små fläckar på olika ställen.
Men det här är ju bara en övergångsfas, de borde se ut som den helt utfärgade så småningom, det blir nog bra ska ni se.
Jag är på väg till skolan nu men jag ska se om jag hinner fotografera lite ikväll, i så fall så laddar jag upp bilderna så att ni får se hur de ser ut.
Mvh Fredrik Isaksson
FI
imported
FI,
mina har aldrig sett sa randiga ut som din sista bild men jag har iofs aldrig haft dom mindre an 5-6 cm.
Omfargningen lar handa nar fisken kannar att dom kan ta hand om sig sjalv och inte behover den morka kladseln for att gomma sig - den byter in kamuflage kladseln mot ragga kostymen for att dra ut och jaga nagan att para sig med.
FI
Jo så är det nog, både den stora på bilderna ovan och den mindre som färgar om har gått igenom en otrolig förändring beteendemässigt de senaste dagarna, de är nu båda två väldigt dominanta och den största har t.ex inga som helst problem att jaga bort varken lilljaggan eller nicaraguensehanen som annars är de två firrarna som dominerar i karet.
Jag läste på en sida att jaguarciklider gillar att dominera karet, det stämmer nog bra för lilljaggan beter sig nu som en ängslig liten hund med svansen mellan benen nu då han har tappat kontrollen över karet... Det är givetvis lite tråkigt att se men samtidigt så lär man sig mer om hur både jaggorna och citrinellumcikliderna fungerar och det är ju inte helt fel.
Hur som helst så är det intressant att få vara med om den här delen av citrinellumciklidernas livscykel, det var uppväxten som jag saknade hos honan som jag hade tidigare, det är i mitt tycke inte alls samma sak att köpa en stor ciklid som att få föda upp dem från de är små och sedan belönas med att den växer upp och blir stor och har ett härligt beteende. Då det känns som att det är dags så ska jag ge citrinellumcikliderna ett bättre hem, detta är en art som jag är väldigt intressant av just nu och de kan ju inte gå i fisksoppa-karet i all evighet...
Mvh Fredrik Isaksson
Jompastar
Nya bilder:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=97133&gid=126881
Hon har borjat andra far fran the otroligt gula till en mer vit orange tackning. Saknar den gula fargen men hon ar otroligt vacker anda. Dessutom sa tar hon mat ifran handen och later mig klappa henne pa huvudet. Iskallt!
GT’n har borjat ga berserk sedan honan ar till o lagga agg. Fick nargra iskalla bilder pa deras lek tackning.
Daniel-Odell
går GT'n, midasen å texasen i samma kar? hur stort? det är ju super om det funkar eftersom ja hoppas kunna ha min midas med 1 jagga, 1 texas å 1 synspila i mitt 576L.
hon e himla fin midasen.
Jompastar
Tackar!
Ja dom gar i samma kar. 55gal. Har gatt hur bra som hallst tills min GT forklarade krig med alla - inclusive mig. Lek tid lixom. Klart overreklamerad activitet i akvariet - grav maskin syndram gar over till massforstorelse vapen syndram.
En burk med hanar ar ratt melodi. No drama! Det later som om det ska ga bra i din 576 burk, men detta aterstar att se!
Talar du om en cyanoguttatum eller carpinte? Carpinte har mindre nidvred an cyano'n, men bada hyser trimac kvaliteer - inte bry sig om storre fiskar men gora livet otroligt surt for dom jamnstora och mindre.
Ola-Sjodin
Hejsan
Jag är ny inom denna tråd och jag har en liten fundering som ni kanske kan ge svar på. Under min ciklidkarriär har jag mest pysslat med afrikaner av olika slag. Då jag har hållit på ganska länge inom hobbyn så har givetvis även några amerikaner har också passerat revy. Bland annat N.motaguensis "gul", H. temporalis, A.centrarchus, nicaraguense, longimanus och en sju-åtta arter till.
Det är så att jag har ramlat över några stora centralamerikaner. En zonatum och två citrinellum, alla i + 30 cm klassen. Funderingen är denna: Hur ser en stor citrinellumhona ut? De slår ju bevisligen ej ihjäl varandra i den balja där de nu går (100*200*40), men jag tycker att den förmodade honan ser ganska maskulin ut med ganska så rejält utdragna fenspetsar. Den stora är ca. 5 cm större och har visserligen både större puckel och ännu längre fenor men jag funderar om den mindre kanske bara är en underlägsen hane.
Finns det någon som har en bild på en rejält stor citrinellumtjej så att jag kan jämföra med min firre?
Jompastar
Du kan kolla in min 13 inch labiatum brud pa:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=97133&gid=126881
Manga envisas om att det ar en citrinellum, du anda jamfora din med min.
FI
imported
Sa du har tappat dom pa golvet och sparkat runt dom lite? :)
Lustigt att se!
jinnarparen
Omfärgningen av labiatumen fortsätter, ännu en har börjat anta en smutsgul nyans, också en av de mellanstora.
Den som färgade om först såg efter ett tag väldigt häftig ut om jag får säga det själv. Ljust gulvit med kolsvart panna och rygg, allt ovanför sidolinjen var svart. Tyvärr så börjar detta försvinna nu och bli gulvitt istället. Aldrig får man va nöjd:(
Någon uttalad aggressivitet har jag inte märkt från dem. Men på något sätt har de väl ändå satt sig i respekt för det är ingen som rör dem. Den största är fortfarande runt 15 cm och de andra någon cm mindre.
Skall bli kul att se när de har färgat om allihopa och är runt 20 cm och därutöver, då kommer de att lysa upp karet. Förhoppningsvis har jag då också fått ett par så att jag kan sälja de andra. Åtta st labiatum är i mesta laget.
imported
Hei.
Lurer på om dere kan se på ett bilde og fortelle meg om det er en Amphilophus citrinellus eller Amphilophus labiatus elelr om det er en mix(hvilket jeg vil tro det er). Eller kanskej ikke noen av dem. Har kikka en del på denne tråden, og lett litt på nettet men ikke funnet noen som ligner.
Linken til siden er.
http://www.diskusjonsforum.no/akvariet/showthread.php?s=&threadid=5429
imported
Hei.
Lurer på om dere kan se på ett bilde og fortelle meg om det er en Amphilophus citrinellus eller Amphilophus labiatus elelr om det er en mix(hvilket jeg vil tro det er). Eller kanskej ikke noen av dem. Har kikka en del på denne tråden, og lett litt på nettet men ikke funnet noen som ligner.
Linken til siden er.
http://www.diskusjonsforum.no/akvariet/showthread.php?s=&threadid=5429