”Zaphi”Jag håller INTE med om att VF-fångst utan restriktioner är det bästa som finns. Jag håller enbart med om att världens ledare bör ta större hänsyn till att skydda biologisk mångfald utan ekonomiska intressen...
Restriktioner finns, i alla fall i Sydamerika tex. fångstförbud under en viss tid, positiva listor med arter som är tillåtna för export, kvoter för olika grupper av fisk etc. problemet här är den illegala handeln och att ekonomiska intressen alltid går före skyddet utav biologisk mångfald. Hur det fungerar i Afrika vet jag inte men jag tror att den värsta kontinenten är Asien, där verkar de inte ha några restriktioner alls och inte heller något intresse att skydda den biologiska mångfalden över huvud taget.
”Ola”Glöm inte hela biopiracy-problematiken! Det bästa är troligen att köpa odlad fisk från ursprungsländerna.
Odlad fisk kan aldrig ur miljösynpunkt vara bättre än vildfångad fisk, även här i Brasilien måste vi tillföra energi för att odla, vi förorenar lokalt genom de utsläpp som sker utav förorenat vatten osv. Vildfångad fisk odlar sig själva naturligt utan extra miljöpåverkan utav mänsklig aktivitet och egentligen handlar det om att skörda en viss mängd fisk utan att påverka det naturliga beståndet, att skapa ett ekonomiskt värde för de människor som lever på vildfångst är bara ett utav många goda argument. Det enda argument jag kan stå för när det gäller odling utav fisk som husdjur är arter som antingen inte längre finns naturligt eller riskerar att försvinna från naturen, ett slags bevarande projekt för eftervärlden och då är akvariehobbyn rätt så bra eftersom det blir en enorm spridning jämfört med att en enstaka institution försöker bevara ett fåtal individer.
Om det sedan är etiskt riktigt eller inte kan inte besvaras med varken ja eller nej, odlad fisk är en mycket större miljöbelastning än en naturlig förökning och det spelar ingen roll var det sker. Vildfångst har ett visst ekonomiskt intresse och värde precis som odlad fisk har ett ekonomiskt intresse och värde, skillnaden är att vildfångad fisk finns i naturen som tillförs ett ekonomiskt värde medan odlad fisk finns i en odling och det ekonomiska värdet tillför inte naturen någonting alls. Att fiskar anpassar sig bättre till en ny miljö om den är odlad än om den är vildfångad handlar kanske inte bara om fisken, det handlar lika mycket om personen som ska anpassa fisken till sin nya miljö.
Om en fisk har bra minne eller inte spelar också mindre roll, just den fisken du har i akvariet som är vildfångad skulle ändå blivit uppäten eller dött naturligt innan den nått fullvuxen stolek och är man död minns man ingenting ;) Om den fisk du har är odlad, är den lyckligare nu i ditt akvarium med mindre fisk än den det kom ifrån med tusentals kamrater? Jag kan hålla med om att vissa arter är mindre lämpliga än andra men det är alltid upp till oss att ge dem den bästa miljön för dem att vistas i… om vi inte kan ska vi inte hålla fisk som husdjur precis som vi inte ska hålla andra djur som husdjur om vi inte ger dem en bra vård och miljö att leva i.
Mvh Janne