Hur ofta är vildfångat egentligen vildfångat. Det verkar ibland underligt att det kommer 50st vildfångade yngel av en art. Det tycks för mig att det då oftast är fråga om odlingar kanske lokalt i området. Men jag har ingen aning bara en misstanke.
Beror på vilken art du menar, men i Sydamerika odlas Arapaima gigas, Brachyplatystoma fasciatus och B. corrucans, Cichla piquiti och C. kelberi, Salminus brasiliensis, en del Pacus och några få arter Bryconops och det mesta är matfisk, några är för sportfiske.
99,9% av akvariefisk är vildfångat i Sydamerika, de leker även i naturen därav många "yngel" som exporteras när det är säsong för respektive art.
Rift lake cichlider finns ju en del sjöodlat men jag vet nästan ingenting om det.
Glömde några arter som odlas i SA, Tilapia och Öring odlas i stor skala som matfisk, samt det odlas en del arter för den inhemska marknaden av akvariefisk och det är Rift Lake cichlider, några få Central Amerikanska cichlider, svärdbärare o platy, guppy och scalarer, Hantel cichlider och en del odlings former utav diskus, mollys men så mycket mer än så är det inte just nu. Brasilien kommer nog odla mer akvariefisk inom några år, den inhemska marknaden börjar bli rätt stor och den ökar för varje år pga. den starka ekonomin i landet.
Janne