Mikael Menar Du alltså, att man först nu märker att han gjorde det för åtta år sedan? Ja, så kan det gå om man väljer att skriva på franska ;-)
Efter att ha ögnat texten så tror jag att det inte bara beror på språket...det är en ren akvarieartikel som inte ger något särskilt vetenskapligt intryck.
...men jag återkommer när jag läst klart (franska hör inte till mina favoritspråk, så det tar nog några dagar). Det kan ju finnas någon vettig analys gömd någonstans.
Men redan nu får jag intrycket att han har flyttat arten till
Pseudotropheus bara för att den hörde dit tidigare, och det tycker jag inte är skäl nog (även om
Pseudotropheus verkar vara en avskälpningsplats för alla arter som inte verkar höra någon annanstans). Typarten för
Melanochromis är
M. melanopterus och Typarten för
Pseudotropheus är
P. williamsi. Man behöver inte vara forskare för att ha synpunkter på vilket släkte en art skall föras till, men det finns ett regelverk som man måste följa. Om man inte tycker att
M. johannii är tillräckligt nära släkt med
M. melanopterus för att föra den till samma släkte måste man hitta ett annat släkte som den passar bättre i. Om man skall lyckas övertyga någon om att man har rätt måste man kunna argumentera för att
M. johannii har mer gemensamt med
P. williamsi om man vill föra den till
Pseudotropheus. Hittar man inget existerande släkte som passar kan man skapa ett nytt släkte, men då ställs ännu större krav på övertygande argumentering samt dessutom mer formalia som måste vara uppfyllda.