Erik-Osterlund
Köpte ett fritidshus i november och på tomten finns en liten skogssjö, jag uppskattar att den är ca 1000 kvm stor. Hur djup den är vet jag inte riktigt men jag tror att den är runt 1 - 1,5 meter djup. Den är helt igenväxt nu eftersom ingen har röjt i den på några år, den tidigare ägaren röjde upp sjön ett par gånger per år men på senare tid var hon för gammal och sjuk för att orka med det. Sjön tillhör inte tomten men ägs av ett stort skogsbolag och de tycker förmodligen att sjön är helt värdelös (ger inga pengar). Så jag tror att jag kan göra lite som jag vill i sjön :).
Det finns varken till- eller frånlopp. Min tomt sluttar ner mot sjön.
Jag vet inte om det är rätt forum att fråga om det här egentligen men ni som hänger här brukar ju ha koll på det mesta. Och egentligen har jag ingen konkret fråga heller jag behöver helt enkelt hjälp med hur jag ska göra med sjön. Som den ser ut nu är den ju knappast något trevligt bidrag till tomten men om jag röjer den så kommer det bli riktigt fint. De tidigare ägarna slängde i lite koi i sjön, tydligen fanns sutare naturligt. Nu vet jag inte hur det ser ut med fisk i sjön. Förmodligen finns det ingen fisk. Om man tänker nu så ligger det snö över hela sjön vilket borde betyda inget syre, eller? Den tidigare ägaren brukade sätta i en pump i en grävd brunn som finns på tomten en bit från sjökanten och låta vatten rinna ner till sjön. Brunnen används inte längre.
Ja om jag ska försöka att sumera det jag skulle vilja ha hjälp med så är det:
- Hur ska jag röja upp i sjön? Jag vet att tidigare ägaren körde med lie och kratta, verkar vara mycket jobb men billigt och jag har inte tänkt att lägga ner jättemycket pengar på det här. Ta in maskiner som ska röja är inte aktuellt finns andra hål att stoppa pengar i :).
- Jag funderar på att bygga en liten bäck från brunnen ner till sjön. Bra tips för att det ska bli bra skulle sitta fint.
- Syresättning i sjön. Ska man ha en sån där luftpump modell större eller något annat?
- Filter. Känns som att det behövs ett väldigt stort filter till så mycket vatten. Kan man hoppa över filtret?
- Fiskar. Hur ska jag göra med den biten. Är sugen på att ha fisk i sjön men frågan är hur jag ska lösa det vintertid. Sen får man ju inte plantera ut fisk hur som helst heller.
Jag har fler frågor men det här kan väl vara en bra start. Jag har tid på mig att ta reda på hur jag ska göra och kommer sätta planerna i verket till våren.
Hoppas någon vill hjälpa till med det här. Drömma kan vi också göra, som att bygga in sjön och ha malawiciklider i den :P
Här är en bild som är tagen i somras av mäklaren. Sjön är helt igenvuxen. Röda pilen pekar på sjön, inte så lätt att veta annars men det är ytan nedanför buskarna som det inte växer så mycket träd på. Den fortsätter en bit åt vänster också. Det finns några öar i sjön också.
Pettson
Plantera Gräskarp och Spegelkarp!
http://www.aneboda.se/
Lycka till!!
Wilhelm
Finns säkert mygglarver i den! Plantera in gräskarp, de håller rent. Men kruxet är om det är tillåtet. Skogsbolaget kanske gillar det?
Erik-Osterlund
Plantera Gräskarp och Läderkarp!
http://www.aneboda.se/
Lycka till!!
Gräskarp verkar ju helt klart vara ett intressant alternativ. Frågan är ju hur vattnet i sjön är. Men tanke på att den växer igen är den kanske övergödd? Alltså att det ligger jättemycket ruttna växtdelar på botten. Jag har ju inte kunnat kolla hur det ser ut eftersom snön kom så fort. Då kanske jag måste muddra på något sätt? Vintertid då? Hålla en öppen vak eller?
Erik-Osterlund
Finns säkert mygglarver i den! Plantera in gräskarp, de håller rent. Men kruxet är om det är tillåtet. Skogsbolaget kanske gillar det?
Mygglarver, ja det är något som jag oroat mig lite för :). Inte kul ifall vi blir uppätna så fort vi går utanför dörren.
Problemet är att jag helst inte blandar in skogsbolaget i det hela då blir det nog mer komplicerat än vad det behöver vara. Jag kör på tills någon säger ngt så får vi hoppas att jag inte behöver krypa in :)
Gräskarpen fortplantar sig inte och det finns ju ingenstans de kan rymma till närliggande vattendrag. Ett problem skulle vara om de på något sätt förstör den naturliga faunan. Tänker på salamander, grodor och annat som kanske lever i sjön/dammen.
nicson
Som det ser ut kan det behöva grävas en djuphåla om ngn skall överleva vintern. 1 m? Ngt filter lär du aldrig behöva, i vart fall inte om du leder en bäck ner i - - - träsket? Xmas:)
Kimmy-
Hade jag varit du skulle jag nog höra med skogsbolaget om det är okej då det är deras "mark" som du tänkt leka med!
Du har ju iaf köpt dig mkt jobb :D ser ingen sjö på bilden ;)
Erik-Osterlund
Som det ser ut kan det behöva grävas en djuphåla om ngn skall överleva vintern. 1 m? Ngt filter lär du aldrig behöva, i vart fall inte om du leder en bäck ner i - - - träsket? Xmas:)
På vintern kommer det inte vara någon bäck eftersom bäcken ska komma från brunnen via en pump. Hur djupt måste det vara för att fisk ska klara vintern?
Erik-Osterlund
Hade jag varit du skulle jag nog höra med skogsbolaget om det är okej då det är deras "mark" som du tänkt leka med!
Du har ju iaf köpt dig mkt jobb :D ser ingen sjö på bilden ;)
Ja kanske är bäst att kolla med dom ändå. Kanske ska kolla om man får köpa träsket för en billig peng :).
Nä på bilden ser det ut som en gräsmatta. När jag var på visningen frågade jag om sjön hade torkat ut, det hade den inte den är bara galet igenvuxen.
Med lie och en kratta borde det inte ta mer än en sommar :D Sen kan man börja om året efter. Då behöver man ju inte planera sin semester iaf :)
PatrikMalmo
Kul projekt, men inga bra tips från mig. Aldrig pysslat med sådant. Spontant hade jag nog rensat sjön enligt tidigare metod, bara det är en fin förbättring som det inte borde bråkas om (det är ju gjort tidigare). Vattendjup för att klara fisk på vintern sägs ofta vara ca 1 meter, personligen ville jag nog gärna ha det djupare någonstans, säg ca 2 meter (tänker på förra vintern och alla fiskar som dog, även i dammar med "säkert djup"). Jag hade definitivt kollat med ägarna innan fisk inplanterades. Själv hade jag gärna stoppat i kräftor, men det finns mängder med vettiga lagar där. Bäst att kolla upp och få tillstånd.
Hilsen,
/P
Erik-Ahlander
Jag tycker det är principiellt fel att sätta ut exotiska arter. Tag reda på först vad det finns för djur och växter i sjön. Sedan är nästa steg att ta reda på varför den växer igen och om det är en naturlig process.
Att köpa träsket är väl en trevlig idé, men det ger dig faktiskt inte helt fria händer ändå. Jag är dåligt hemma på reglerna, men om jag har förstått det hela rätt så får man inte göra vilka förändringar som helst, och det kanske är bra...
Men ett eget litet träsk/ekosystem att studera är ju klart häftigare än ett akvarium. I akvariet kanske det också dyker upp nya spännande organismer, men inte alls på samma sätt. Vad är musselkräftor mot älgar:D
addo
Om det inte finns fisk i sjön så skulle jag inte plantera in några då det skulle innebära katastrof för sjöns ekosystem.
Det enklaste sättet att rensa sjön är nog med lie och kratta och på det viset exportera näring från sjön.
För att klara vintern för eventuell fisk är det enklast att köra med en syreplatta och jätteluftpump på vintern på så vis håller du en vak öppen i isen, det kan säkert behövas mer en en. Luften ger dessutom bra vattencirkulation så den är bra att ha på sommaren också.
Kolla på
http://koigalen.egensajt.se/forum/ där är dom bäst i Sverige på dammar, dock verkar dom hata allt vad grodor och biologiskmångfald heter så plantera inte in fisk bara för att dom säger det ;)
PatrikMalmo
Erik ÅVad är musselkräftor mot älgar:D
Dagens citat!! :D
tege
Rotenon behandla träsket, riv ur all växtlighet. Köp en poolliner och beställ några tusen ton sprängsten. Bygg ett växthus över hela härligheten.
Vad du ska ha för fisk i lämnar jag till din egen fantasi.:D
Erik-Osterlund
Tack för era tankar och förslag.
Jag ska till att börja med röja upp i sjön och kolla hur botten ser ut och hur djup den är. Fördelen med att själv äga marken där sjön ligger skulle ju vara att jag kan söka tillstånd hos länsstyrelsen själv. Det blir nog ganska komplicerat om jag ska be skogsbolaget söka tillståndet, för jag kan ju inte söka tillstånd för att göra saker på deras mark.
När det gäller fisk så verkar ju gräskarpen vara snäll mot miljön eftersom den inte fortplantar sig, äter växter. Sen kanske det påverkar djuren som lever i sjön nu men det kanske det gör om man röjer upp i sjön också?
Bör jag (oavsett om jag skaffar fisk eller inte) få till syresättning? Jag kollade på dammforumet och det finns ju luftpump modell större som man kan koppla flera syreplattor till. Är det något som skulle ha någon possitiv effekt för att minska växtligheten och få bättre miljö i sjön? Jag vet ju hur det funkar i ett akvarium men har ingen koll alls på hur det funkar i en sjö/damm/träsk.
Ola-Svensson
Har jag uppfattat saken rätt att du äger marken? Du ska självklart kolla vilka groddjur som finns till våren. Tänk om där finns större vattensalamander t ex (men de skulle koi och sutare rimligen utplåna). Mitt råd är att kontakta länsstyrelsen och fråga. Saknar stället helt naturvärden och det para är ett sumphål borde du kunna göra vad du vill t ex gräva ur det organiska materialet på botten men en grävskopa.
Du kan ju alltid skaffa en liten fontän eller pumpa upp vatten till en liten bäck. Nån nytta gör den säkert.
Erik-Osterlund
Ola Har jag uppfattat saken rätt att du äger marken? Du ska självklart kolla vilka groddjur som finns till våren. Tänk om där finns större vattensalamander t ex (men de skulle koi och sutare rimligen utplåna). Mitt råd är att kontakta länsstyrelsen och fråga. Saknar stället helt naturvärden och det para är ett sumphål borde du kunna göra vad du vill t ex gräva ur det organiska materialet på botten men en grävskopa.
Du kan ju alltid skaffa en liten fontän eller pumpa upp vatten till en liten bäck. Nån nytta gör den säkert.
Nej jag äger inte marken det gör ett stort skogsbolag. Men jag funderar på ifall man ska kolla med dom ifall de är intresserade av att sälja marken till mig. Det beror så klart på hur mycket den kostar, är det inte allt för mycket skulle det helt klart vara intressant eftersom den helt klart hänger ihop med min tomt.
Sen ifall jag skulle kunna få tillstånd hos länsstyrelsen eller inte är ju en annan fråga.
Som det är i nuläget så har jag ingen aning om vad det finns för djur. Kanske finns det sutare, eller har de dött utan syresättning? Vad jag vet har inte tidigare ägare gjort ngt annat än att röja i sjön. Inga luftpumpar eller öppet vatten på vintern. Det de sa var att de lät vatten från en gammal brunn rinna på gräsmattan ner till sjön och att sutarna de kom upp på gräsmattan (?). Och att de planterat i koi men att de förmodligen dött, och det kan man nog nästan vara helt säker på att de gjort!
addo
Luft är ju standardsättet att undvika syrebrist på vintern, sen om det är mycket organiskt material som ligger och ruttnar på botten så är det nog skitbra med luft på sommaren också.
Angående inplantering av fisk så var det just groddjuren och andra småkryp jag tänkte på. Dessa bryr sig nog inte så mycket om du röjer i sjön så länge du inte stör leken. Om du är osäker så kan du ju nöja dig med att enbart röja en del av sjön.
Om du är lat så kan du röja bort vassen och sen täcka dess rötter med markduk som du täcker med grus eller sand, då växer den inte upp igen. Men då får du dock ingen näringsexport genom röjningen.
Barracudan
Vi har Erling (Elritsa) i en stor damm på jobbet (kyrkogård) Ett tiotal planterades in på 80 talet, trotts att vi tömt dammen då och då så kryllar det av fisk. En del börjar visa tecken på inavel. Fångar du tio st är det alltid någon som har sne rygg.
Vi har en konstgord bäck på ca 100 meter med en krafttig pump, så det är syrerikt, men tror Erling klarar tuffare miljöer än så.
Dammruda borde funka också.
ganders
Ett tips ang röjningen av gölen nu till våren är att använda dig av en stånghäcksax. Dessa brukar gå att hyra hos återförsäljare för grönyteskötsel om du inte vill köpa dig en (runt 5000 spänn)
Röjsåg/trimmer hade kanske varit enklast men i o m att skärutrustningen roterar funkar det inte så bra under vatten, ett häcksaxaggregat funkar dock klockrent att doppa så djupt man vill!! Glöm dock inte bort att öppna upp växeln efter arbetet så vattnet dunstar. Jag jobbar på Husqvarna så jag vet :-)
Se till och väck liv i denna tråd snart igen!!
Lycka till
//Anders