Rivulatus
Roligt projekt! Som sagt hör först med länsstyrelsen innan du gör större planer för även om inte själva pölen har något naturvärde, så ka en illa utförd röjning medföra näringsläckage till känsligare områden i närheten.
Grävmaskin på vinterhalvåret är att föredra eller hyra in en amfibiemaskin för röjning. Men det är klart att handarbete funkar också (tänk då på att få bort så mycket organiskt material som möjligt). Tänk även på att om du har tur så ser länsstyrelsen ditt projekt som något som skulle gynna området och kanske du kan få bidrag till att hyra in utrustning.
Tycker heller inte att du behöver drömma så mycket om malawi ;) en lummig svensk sjö med kanske sandbotten kan vara fasligt spännande att "jobba med" och inreda med inhemska arter och du kan ju alltid snorkla i resultatet sen hehe!
Erik-Osterlund
Tack för era tips! Jag kommer uppdatera tråden efter att snön smälter så jag kan börja undersöka hur det ser ut i pölen. Då kommer jag förmodligen behöva mycket tips!
Erik-Osterlund
Nu har jag äntligen hittat tid för att påbörja mitt arbete med träsket. Jag köpte två par vadarbyxor på Jula. Två par så att man kan sätta besökare i arbete :). De ska inte kunna komma undan för att de inte har någon utrustning! Det är ett jävla jobb men samtidigt så är det jäkligt kul att se resultat relativt fort. Jag kör med lie och kratta och det funkar riktigt bra. Vassen går lätt att få bort, gräset däremot viker sig bara istället för att gå av, som tur är är det mest vass.
Djur som jag har sett i sjön är salamander, grodor, iglar, snok och en jäkla massa insekter och kryp. Änder hade vi också tidigare men jag har inte sett dom sen vassen blev 60 cm ovanför vattenytan. Mygglarver finns det också, eller fanns tidigare iaf. Nu har jag inte sett några.
Träsket/dammen eller vad man nu ska kalla det är uppskattningsvis 2500 kvm har jag insett nu när jag sett hela efter att snön försvunnit. Jag kommer inte kunna röja hela för det skulle kosta mig både förhållande, kropp och eventuellt livet.
Botten består av halvt nedbrutna växtdelar och lera. Jag skönk ner djupt några gånger och blev rädd att jag satt fast för gott. I värsta fall får man väl krypa ur vadarbyxorna och ta sig in till land i kalsingarna :).
Jag har inte koll på om det finns några djuphålor eftersom jag bara undersökt en väldigt liten del av ytan. Jag misstänker dock att det är ca 40-50 cm djup i stort sett över hela. Det finns iofs områden där det inte växer så men om det innebär att det är djupare där vet jag inte. Jag har kollat lite på att köpa en luftpump med fyra luftplattor men för att den ska funka bra krävs ett djup på en meter, så nu vet jag inte riktigt hur jag ska syresätta. Vattennivån har dessutom sjunkit kraftigt. Dels beror det säkert på att det har varit varmt men jag misstänker att vattnet också bundits i växligheten? Kan det vara så?
Drar in lite bilder på härligheten...
DaRe
Intressant tråd, den hade jag missat. Ser fram emot bilderna.
Norrland
Nar jag var liten pojk i Sverige pysslade vi mycket med salamandrar och det gick att fa hjalp med att plantera och skapa mark at bade grod djur men speciellt salamandrar. Da vi pysslade sa kunde man fa hjalp med att plantera ut grön stor slamander. Vet ej om dom fins kvar i Sverige? (Hittar inte ens bilder pa dom nar jag googlar... skumt?) Du kan hora dig for med Naturvårdsverket.
Erik-Osterlund
1. Högra sidan, fortsätter dock ännu mer in åt höger
2. Lite mer åt vänster.
3 - 5 Påbörjad röjning
Erik-Osterlund
Sen började det bli väldigt sumpig botten längre ut så jag skönk ner till knät på vissa ställen, kändes lite obehagligt så jag gick över till den vänstra sidan och började där istället. Det känns bättre sen när man är två så får vi hjälpa varandra att hålla ballansen när man försöker ta sig loss :). Näckrosor finns det gott om. Jag försöker undvika att få med dom men det är svårt när man går med lie, inget finlir med den direkt :)
Mer bilder!
1 & 2. Innan röjning
3 - 5 efter påbörjad röjning
Rivulatus
Oj vilket jobb! Men det kan det bli värt. Posta gärna bilder eftersom arbetet går och beskiv vad som händer. Hur ser tillflödet ut där, kallkälla etc. etc.?
Erik-Osterlund
Enligt tidigare ägarens systerson ska det finnas en källa som förser träsket med vatten men jag har inte hittat den än/letat så mycket. Misstänker dock att det inte finns något flöde in eller ut. Marken sluttar kraftigt ner mot träsket från tomten och grannarnas tomter.
Jag återkommer med mer bilder när jag gjort framsteg.
Rivulatus
Om det finns en källa så är det ett tips att utgå från den för att underlätta arbetet.
Johan-W
nicson
Ja här får torpargenerna utlopp ser jag! Myggskräcken antar jag att du blivit av med nu. Risodling med Tilapior rekommenderas. Projekt som SIDA kan tänkas sponsra med tanke på klimatutvecklingen. Hittar du sen källan blir du utnämnd till Nordiska Ciklids egen Dr Livingstone! :D
Erik-Osterlund
Midsommardagen spenderades (bakfull som fan) i vadarbyxor tillsammans med brorsan och morsans man i träsket. Nu när vi var tre man så blev det resultat riktigt fort. Ska lägga in lite bilder senare på hur det ser ut just nu.
Igår kväll upptäckte vi att det finns fisk i träsket. Idag har jag sett lite bättre hur de ser ut, dock inte tillräckligt bra för att jag ska vara 100 på vad det är. Men med tanke på att tidigare ägaren sa att det fanns sutare förr + att de verkar ju leva där det är tät växtlighet och dyig botten så känns det ju troligt. De ser små ut har jag sett när de hoppar, ca 6-8 cm och är brunaktiga, vilket också känns som att det stämmer. Mycket snok är det, ser snok varje dag nu flera gånger per dag. Jag misstänker att de jagar fisken för ibland känns det som panikhopp där flera fiskar hoppar samtidigt. Riktigt wildlife :)
Ska testa att meta och se om jag får upp något så jag vet vad som simmar runt i träsket. Det börjar bli hyffsat djupt nu när vi har kommit ut en bit. Nu har man vatten upp till ljumsken men då är det också medräknat att man sjunker ner i dyn. Och dy finns det gott om.
DaRe
Kul tråd detta!
Vad var det för fisk?
Erik-Osterlund
Här kommer lite bilder också...
Erik-Osterlund
Kul tråd detta!
Vad var det för fisk?
Misstänker att det är sutare men jag ska som sagt försöka meta upp en firre och kolla vad det är.
DaRe
Erik ÖHär kommer lite bilder också...
Du har rensat bra ser man. Det är perfekt för komposten har jag hört.
Erik-Osterlund
Du har rensat bra ser man. Det är perfekt för komposten har jag hört.
Ja det borde ju brytas ner hyffsat fort eftersom det är ihåliga strån. Men det blir vääääldigt mycket kompostmaterial :)
Jag har lyckats artbestämma den dominerande växten också tror jag iaf. någon typ av fräken verkar det vara. Och det finns verkligen hur mycket som helst av skiten. Näckrosor finns det också gott om men det är svårt att inte få med sig även dom när man går med lie.
cfakvarielagret
Funderat på att plantera in mygglarver .......
Erik-Osterlund
Funderat på att plantera in mygglarver .......
Ja det finns inte riktigt tillräckligt mycket mygg än för att de ska kunna tömma kroppen på blod på under 5 minuter när man går utanför dörren :).
Om det är sutare som simmar runt i träsket så äter de mygglarver vilket jag i så fall är VÄLDIGT glad för. Fy fan va mygg det är på kvällarna :)