Ola Du kommer att öka nedbrytningen och därmed förhindra att den övergår till en mosse (mosse bildas när vitmossan inte bryts ner). Jag vet inte, men tror, att detta kommer att göra "träsket" mer sjölikt. Utmärkt ide alltså.
Härligt att höra, det var så jag tänkte också men blev plötsligt osäker på om det var någon bra idé med tanke på hur mycket metangas? det har bubblat upp. Jag stod och kollade när botten plötsligt reste sig som ett vulkanutbrott och det bubblade upp och bildades ett vitt skum på ytan. Det luktade skit, därav min tanke att det kanske kunde vara metangas.
Det jag är/blev orolig för gällande syreplattorna är att de kommer att ligga nära botten och då kommer bottenmaterialet börja röra sig. Vattnet kommer förmodligen att bli rätt grumligt av det. (Och ja det är grumligt nu också men det klarnar efter 2-3 dagar efter man varit i och rört runt i botten :)). Tanken som slog mig då var att det kanske frigörs massa konstigheter från botten ut i vattnet som inte är så nyttiga för djur och växter? Eller blir det tvärtom att de dåliga sakerna luftas ur/bryts ner?