Ove-Planstedt Härligt foto Ove. Hur stor e han? Hur många har du? Tackar:) Han är nog lite drygt 40 cm. Jag har 2 hanar, den andre är någon cm mindre.
DaRe Peteniorna är sjukt snygga. Bilden riktigt bra dessutom, har vi tillräkligt i artregistret? Sent via tapatalk
JockeB Plötsligt händer det :) Sommaren är ju inte direkt en tid för överdriven "tillsyn" av akvarierna som många av oss känner till:) Men man har ju dock bytt vatten lite då o då ;) Det som nu har hänt hos mig är att jag har fått lek på bla och framförallt 3 av mina arter som jag väntat på ca ett år, utan nån som helst tillstymmelse till lektendenser.. Tilläggas ska att jag har för alla dom 3 arterna "gjort" om deras tillvaro. Arterna det gäller är Paraneetroplus gibbiceps (Där alla 7 nu fått ett eget 720, förutom lite svärdbärare. Bilderna nedan är på hanen och rommen) Amphilophus nourissati (som tidigare gick i samma 720 som Gibbicepsen, Dom går numera i ett 900) Och Vieja guttulata ( 1 par som går i samma 900 som Nourissatin) Slutsats: Tjaa, dom har blivit mindre störda under sommaren givetvis, men också rent miljöbyte kanske :) Kul som attan är det hur som helst, nu är det sköj igen ;)
jinnarparen Sommaren är ju inte direkt en tid för överdriven "tillsyn" av akvarierna som många av oss känner till:) Men man har ju dock bytt vatten lite då o då ;) Det som nu har hänt hos mig är att jag har fått lek på bla och framförallt 3 av mina arter som jag väntat på ca ett år, utan nån som helst tillstymmelse till lektendenser.. Tilläggas ska att jag har för alla dom 3 arterna "gjort" om deras tillvaro. Arterna det gäller är Paraneetroplus gibbiceps (Där alla 7 nu fått ett eget 720, förutom lite svärdbärare. Bilderna nedan är på hanen och rommen) Amphilophus nourissati (som tidigare gick i samma 720 som Gibbicepsen, Dom går numera i ett 900) Och Vieja guttulata ( 1 par som går i samma 900 som Nourissatin) Slutsats: Tjaa, dom har blivit mindre störda under sommaren givetvis, men också rent miljöbyte kanske :) Kul som attan är det hur som helst, nu är det sköj igen ;) Mycket trevligt!! ...så nu blir det inte mer malawi, menar du att jag skall sitta här själv med mina :(
JockeB Mycket trevligt!! ...så nu blir det inte mer malawi, menar du att jag skall sitta här själv med mina :( Tackar :) Tjaa du såg ju själv hur det såg ut för ett par veckor sen, så det finns ju sånna också ;) Hehehe.. Kolla min profil :D
salmberg Sommaren är ju inte direkt en tid för överdriven "tillsyn" av akvarierna som många av oss känner till:) Men man har ju dock bytt vatten lite då o då ;) Det som nu har hänt hos mig är att jag har fått lek på bla och framförallt 3 av mina arter som jag väntat på ca ett år, utan nån som helst tillstymmelse till lektendenser.. Tilläggas ska att jag har för alla dom 3 arterna "gjort" om deras tillvaro. Arterna det gäller är Paraneetroplus gibbiceps (Där alla 7 nu fått ett eget 720, förutom lite svärdbärare. Bilderna nedan är på hanen och rommen) Amphilophus nourissati (som tidigare gick i samma 720 som Gibbicepsen, Dom går numera i ett 900) Och Vieja guttulata ( 1 par som går i samma 900 som Nourissatin) Slutsats: Tjaa, dom har blivit mindre störda under sommaren givetvis, men också rent miljöbyte kanske :) Kul som attan är det hur som helst, nu är det sköj igen ;) Stort grattis Jocke.. Har du bilder V.guttulata?
salmberg Ove Min största Petenia splendida . Mycket stilig. Saknar mitt par. Men man kan inte ha allt..Snyft..
JockeB Stort grattis Jocke.. Har du bilder V.guttulata? Tackar:D Nee dom är jäkligt svårfotade nu, håller sig bara bakom en stor rot med ynglen, men jag ska försöka få en bild på dom vartefter, dom är väl ca 20-22 cm nu..
RobinH Sommaren är ju inte direkt en tid för överdriven "tillsyn" av akvarierna som många av oss känner till:) Men man har ju dock bytt vatten lite då o då ;) Det som nu har hänt hos mig är att jag har fått lek på bla och framförallt 3 av mina arter som jag väntat på ca ett år, utan nån som helst tillstymmelse till lektendenser.. Tilläggas ska att jag har för alla dom 3 arterna "gjort" om deras tillvaro. Arterna det gäller är Paraneetroplus gibbiceps (Där alla 7 nu fått ett eget 720, förutom lite svärdbärare. Bilderna nedan är på hanen och rommen) Amphilophus nourissati (som tidigare gick i samma 720 som Gibbicepsen, Dom går numera i ett 900) Och Vieja guttulata ( 1 par som går i samma 900 som Nourissatin) Slutsats: Tjaa, dom har blivit mindre störda under sommaren givetvis, men också rent miljöbyte kanske :) Kul som attan är det hur som helst, nu är det sköj igen ;) Grattis jocke.. Riktigt kul! Då är förhoppningsvis framtiden för dessa arter i sverige säkrad:D
JockeB Grattis jocke.. Riktigt kul! Då är förhoppningsvis framtiden för dessa arter i sverige säkrad:D Tack Robin:) Jaa vi får ju se nu hur det går med dom första lekarna, men målet är ju som vanligt att sprida lite ovanliga CA i sverige ;)
DaRe Sommaren är ju inte direkt en tid för överdriven "tillsyn" av akvarierna som många av oss känner till:) Men man har ju dock bytt vatten lite då o då ;) Det som nu har hänt hos mig är att jag har fått lek på bla och framförallt 3 av mina arter som jag väntat på ca ett år, utan nån som helst tillstymmelse till lektendenser.. Tilläggas ska att jag har för alla dom 3 arterna "gjort" om deras tillvaro. Arterna det gäller är Paraneetroplus gibbiceps (Där alla 7 nu fått ett eget 720, förutom lite svärdbärare. Bilderna nedan är på hanen och rommen) Amphilophus nourissati (som tidigare gick i samma 720 som Gibbicepsen, Dom går numera i ett 900) Och Vieja guttulata ( 1 par som går i samma 900 som Nourissatin) Slutsats: Tjaa, dom har blivit mindre störda under sommaren givetvis, men också rent miljöbyte kanske :) Kul som attan är det hur som helst, nu är det sköj igen ;) Har du bilder på denna rackare? Vieja guttulata
Rivulatus Roligt beast, grattis och alltid kul när man får det att funka med lite ovanligare arter!! Hoppas du lyckas dra upp lite yngel och sprida dessa, jag skulle ju vara mäkta sugen iaf på gibbicepsen :). Själv måste jag bara uttrycka min lycka över att mina ornatum parat ut till ett fint par med två bonushonor som lider i det tysta :P (edit: hittade dom nu hehe).
Lundensis Roligt beast, grattis och alltid kul när man får det att funka med lite ovanligare arter!! Hoppas du lyckas dra upp lite yngel och sprida dessa, jag skulle ju vara mäkta sugen iaf på gibbicepsen :). Själv måste jag bara uttrycka min lycka över att mina ornatum parat ut till ett fint par med två bonushonor som lider i det tysta :P (edit: hittade dom nu hehe). Bilder!
cfakvarielagret Hittade några gamla bilder från Guatemala 1996 dessa är från Lago Peten i lagom dyig lerbotten i ett håvdrag fångade vi ca 50 vuxna Eldbukar
cfakvarielagret Men under denna bro i snabbt strömmande lite svalare vatten fick jag på mina två sista maskar ett lekpar Theraps Irregulare