Jag tycker inte det är ok att skjuta iller, precis som jag inte tycker det är ok att skjuta varg.
Det är därför jag inte skjuter iller...och inte varg heller.
Men det jag ville komma fram till är att vargen räknas av vissa här som ett skadedjur, och du nämner att du inte vat vad den gör för skada eller nytta.
Jag resonerar som så... den försöker överleva på så gott den kan, och bidrar till den biologiska mångfalden.
Det är först när något är borta som man saknar det och då är det för sent
Tror inte många svenskar har gått genom livet med en saknad av varg eller iller, men det kanske inte var så du menade.
Det jag kanske är mest nyfiken på är varför ingen lägger sig i då man skjuter 5000 Illrar som kanske dom flesta hamnar på soptippen eller i åteln. Tvivlar på att alla 5000 har tagits till vara för päls. Varför bör inte naturen sköta sig själv dom åren illern når rekordantal?
Personligen tycker jag det är ok med jakt så länge man tar reda på bytet och det kommer till någon sorts användning.
Men jag har lika fullt full förståelse för dom som är tom på klövvilt inom sitt arrende att det då blir hetskt mot dom djur som sopar rent, det är då vårt rätta jag kommer fram, urmänniskan.
Jag tror heller inte på sagor om att vargantalet kommer att justera sig själv till rätt balans i skogarna. En del tror att det är jägarna som matar älgarna så dom klonar sig själv till enorma mängder som sen jägarna driver runt halva landet i sin jakt på älgkött. Mig veterligen är det skogsbruket som matar älgen och förökar sig sköter dom nog själva, men så länge vårat skogsbruk ger klövviltet bra betingelser så borde det också innebära att rovdjuren kanske blir fler än vad dom borde vara. Det är då det kan bli problem för det finns någon som kallas människor här i alldeles för stort antal.
Problemet med vargen är just nu en politisk fråga, istället för att öppna hela landet för vargen och ha en vettig avskjutning när antalet är tillräckligt. Varför i hela värden ska vargen bara få finnas i vissa län och varför ska skåningar och samer ha div undantag.
Det vore trevligt om man kunde sätta på sig en egen vargpälsmössa i framtiden utan att alla tittar snett på en.
(det blev mer än svar till dig, hoppas det är ok)