Det var väl snarast din koppling att hunden var släkt med vargen och att ränderna går aldrig ut jag funderade över.
Just därför undrar jag vad det är för skillnad på om en hund råkar ta ett rådjur eller om det är en varg som gör det . vad är det då för skillnad på tristheten? Eller stannar vargarna utanför våra parkgränser tror du?
Olyckor händer och ingen vet något om omständigheterna. Det är ju inte något som direkt är vanligt förekommande mig veterligen.
Sen tycker väl jag också att det är oerhört oansvarigt att släppa hundar lösa hur som helst.
"Sen tycker väl jag också att det är oerhört oansvarigt att släppa hundar lösa hur som helst."
Här är vi till 100% överens.
"Det var väl snarast din koppling att hunden var släkt med vargen och att ränderna går aldrig ut jag funderade över."
Hunden liksom vargen är ett rovdjur, och det måste de hundägare som släpper lös sina hundar vara medvetna om. Tror att vi är överens här också.
Att släppa lös sin hund bland en massa villebråd slutar förr eller senare med en olycka...för villebrådet.
Det för oss tillbaka till att det är oansvarigt att släppa hundarna lösa hur som helst, och det var vi ju överens om att det inte var bra.
"Just därför undrar jag vad det är för skillnad på om en hund råkar ta ett rådjur eller om det är en varg som gör det . vad är det då för skillnad på tristheten? Eller stannar vargarna utanför våra parkgränser tror du?"
Jag skulle vilja ha vargarna innanför parkgränserna istället, då blir de ju fredade.
Det som är trist är att människorna inte respekterar det som nationalparken står för.
Huvudsyftet är inte att skapa ett strövområde,typ en gräsmatta i innerstaden, som är till för människor och hundar. Utan snarare till för att bevara och skydda de djur och växter som lever inom dess gränser.
En hund som fäller rådjur eller dylikt i en nationalpark gör egentligen inget fel, den följer sin naturliga instinkt.
Det för oss tillbaka till att det är oansvarigt att släppa hundarna lösa hur som helst, och det var vi ju överens om att det inte var bra.
Dessutom är det väl också så att vargen tar djur för att kunna överleva, hunden gör det för att den kan. Överlevnaden är inga större problem. När den kommer hem igen efter att ha varit ute på en skogsrunda så tar husse/matte fram hundmatsburken och bjuder den på en rejäl dos med hundmat inköpt från ICA
Sen noterade jag att min rubrik tydligen tolkas som riktigt elak.
Jag ser inget elakt i min rubrik, det jag ser i min rubrik är;
Läs artikeln noga, läs sen HELA mitt inlägg om vad jag tycker om att släppa hundar lösa i ett fredat område. hundar som får mat och omvårdnad av sina hussar och mattar, som alltså inte behöver jaga för att överleva.
Är också övertygad om att det står med tydliga skyltar att hundar skall INTE springa lösa i nationalparken.
Bor själv i närheten av ett naturvårdsområde, skyddet är alltså inte lika starkt här. Men det står klart och tydligt att man inte får släppa sina hundar lösa inom området.
Citat från artikeln
"Händelsen visar hur viktigt det är att hundägarna tar sitt ansvar, och respekterar det koppeltvång som gäller i nationalparken. Det är ju för övrigt något som gäller i alla marker där det finns vilt, säger Hans Wieslander, som är ansvarig för skogs- och viltfrågor i nationalparken."