Jaa precis, har du kontroll på din hund så är det inga bekymmer! Vet man inte hur man gör så finns det ställen och folk att vända sig till. Och ALLA raser går att träna... Jag har till och med hafft strävhårig tax, som ska vara såååå svårtränad:)
Jo att träna lydnad är en sak, bara för att jag bor i skogen och har jakt som hobby är jag inte helt obegåvad.:D
Tror vi misstolkar varandra lite.*-)
Om vi fortsätter med din lydiga tax(har själv haft taxar och vet ganska bra hur en sån funkar). Klart det går att träna lydnad. Känner du dig stolt för att du får en tax att sitta still på kommando bredvid dig?(antar det)
Vad tror du då jägaren gör som kan avbryta en jagande tax på långt håll bara genom att blåsa i ett horn. 15minuter senare är taxen på plats. Det är lycka det.
Det vet du precis som jag att träna hund inom närområdet är inte så himla svårt.
Men hur som haver släpper du din tax och den går på ett spår då är det strax jakt i skogen, vet långhårstaxar som har varit prydnads hundar i flera generationer som när dom äntligen råkar komma lös i skogen så nog har det blivit jakt.....Det är ju det dom är framavlade för en gång i tiden.
Skilnaden är att du vill ha kontroll på din hund, den får inte göra nått utan att du ger den tillåtelse(vad nu det är för hundliv) Jag som har drivande hund låter min hund jobba helt på egen hand i skogen.
Jag lovar det är lite svårare att kalla in en hund på en kilometers avstånd än på 50 meters håll. Just därför blir lyckande så ofantligt mycket större när det funkar.
Vad är det för nöje att hålla jakthundar som du gör men som inte får göra vad dom är framavlade för har jag lite svårt att förstå egentligen, men eftersom jag är en nyfiken person så frågar jag?