Tack Jocke. Ska kolla lite närmare på detta. Är det säkrare att beställa från England? Är det i så fall för att det är ett EU land. Men det måste väl förtullas ändå?
Det är säkrare att beställa från England, men det är nya lagar/regler på gång. Jag köpte ett införselbevis för 1000:- som gäller i två år, tror inte att det behövs. Vad jag vet så har ingen koll på hur många kilo jag tagit in. Jag betalar hellre 800 och vet att jag får det än betalr 700 och kanske får det. Jag tog från USA 3-4 ggr innan tullen slog till och hävdade att det var "farligt" med krill från ett icke EU-land. De babblade något om Galna fisksjukan, eller kosjukan kanske det var. Man kan få tillstånd att ta in från USA oxå, det ska då veterinärbesiktas av en gränsveterinär (kostnad 2500-3000 :-) när det kommer till EU. Tar jag från England så har ju fodret redan veterinärbesiktats där. Tror att man som privatperson måste komma upp i rätt stora volymer för att det ska löna sig att beställa från USA. Frakten är ju billigare från England än USA, jag betalar £60 för 6 hinkar.
Lycka till!