För många år sedan innan jag visste bättre höll jag troffar i mindre grupper. Oftas 6-8 st av samma art men då med 2 sorter i samma burk. Visst funkade det men blir en individ lilla minsta mobbad så går det fort, vet flera gånger att jag plockade upp attackerade fiskar helt utan fenor och nästa fjällösa sidor som fick gå i en burk för att repa nytt mod innan återinsättning. En sak är säker troffar är nog en av dom tåligaste fiskar man kan ha om man följer vissa regler.
Om du köper en liten grupp yngel typ 6st så funkar det helt ok tills dom börjar leka, det kan funka ytterligare ett år men sen helt plötsligt så är det färdigt.
Men ska jag vara helt ärlig var det tusen gånger mer spännande att hålla troffar på det viset istället för som jag gör nu med ett 30-tal som surrar runt som en flock bin i 500litersburkar.
Tack för svar, tege!
Om jag inte missförstått:
Det är endast stora grupper som gäller...
Allt annat är en chansning...
Tänker som så här:
Kanske kan man få tag på "överblivna ex" i akvariebutiken.
Alltså fåtal som går kvar för de inte blivit sålda.
Företrädesvis endast 1 hane i gruppen...för att de är de som bråkar...?
Flera honor, och sätta ihop med ett par andra lugna arter från samma sjö...
Kanske det kan funka...?
Nån som kan säga på rak hand att det är en dålig idé, eller något annat som jag bör tänka på?
Håller på att lära mig, och är väldigt ny på forum överhuvudtaget.
Så hoppas att ni inte missförstår min tanke bakom.
Det är mycket funderingar man har när man endast haft "småfisk" innan -och man vill inte köpa hem fisk som man "dödar" bara för att man inte tar reda på så mycket som möjligt innan...
Tackar på förhand!
Hoppas att nån mer orkar svara en nybörjare som varken har erfarenhet, eller bilder att dela med sig av :)
Mvh Vivian