Alla människor är inte så rediga och utbildade som vi svenskar är Viktor. Det finns oliktänkande och det finns kulturer som får en att baxna, men det är också för att vi är uppväxta med en helt annan syn på livet..på djur och natur.
Som jag skrev så är det fruktansvärt på det sätt som de slaktar hajarna, MEN hajfenssoppan är inte den onda delen i detta utan det är människan som väljer att enbart jaga för hajfenans skull och sedan skita totalt i fiskens överlevnad.
Vi är alla rovdjur och om du får en sak placerad på en tallrik som smakar jättegott (enligt vissa) så är ju inte det första du tänker på hur de behandlat djuret som maten kommer ifrån. Inte fasen tänker jag på det när jag äter mat.
Jakten på hajfenor är en sak...men det finns ju massor av andra vidrigheter i jakt som människan gör. Alla miljökatastrofer t ex...det är långsam död och i många fall plågsam död på massor av djurarter.
Hoppas det inte gör något att jag kliver in, tycker det är intressant att diskutera etik.
Jag tycker det är klart att det är hajfenssoppan som är den onda delen. Så länge det finns marknad för hajfenor så är det klart att det fortsätter? (jag antar att hajsoppan är den största bidragande delen till fångandet av hajar). Människan är en riktig jävel och tänker bara på vinst, pengar. De flesta struntar fullständigt i vad som är bra eller inte, de har ingen kärlek.
Tycker Mårten med artistnamnet Promoe (svensk artist) har sammanfattat det ganska bra så jag citerar.
"Intresse finns bara om man kan sätta vinst före
Och några nollor efter
Medmänskligheten rimmar illa med vinstintresse, jag är ledsen"
Det får mig att tänka på köttindustrin. Den var ju "ok" i början. Men det har spårat ut helt och hållet. De föder upp djur på 1/10 av den tiden det egentligen bör ta utan att bry sig om att de verkligen lider av det. De kan ju knappt gå, så feta och missbildade blir de. Men varför? Efterfrågan.
Bara för vi av någon anledning är bäst ställda, störst hjärna etc, VARFÖR behöver vi styra och ställa bland djurlivet och naturen. Jag kan inte förstå mig på det alls. Behöver vi kött för att överleva? Behöver vi behandla djur så illa? Är ett människoliv verkligen så mycket mer värt än andra djur? Tycker det är bra tankeställare. Jag blir äcklad bara på att tänka på hur vi verkligen behandlar djur. Jag visar aktivt att jag inte tycker om detta genom att välja en vegetarisk kost som jag har gjort i 18år.