melanura finns även i lago Yaxha och påstått margaritifer! Skulle vara skojj med lite udda vf Thorichthys, finns en mängd olika varienter som man aldrig får se här. Om inte Ola redan varit på dig skulle det vara kul att läsa ett par rader i CB om ditt äventyr! Har läst att många använder kastnät på ställen med crocodrillos men det är ju lite trixigt..
Lycka till!
Jo då, jag har lovat Ola en eller ett par artiklar till CB! Det skall bara till lite tid och något kul att skriva om!
Yaxha sjön och omgivningen är en av mina favorit platser. Det där med crokisarna var nog mer ett skämt men visst man kommer snabbt upp i båten om man ser en stock komma flytande. Det stora problemet är knarkhandlare och militärer. Det är faktiskt fullt krig ut i buskarna här och man blir lätt tagen som det ena eller andra om man är ute och knallar runt i buskarna. Detta är nog det besvärligaste och det som håller mig borta från stora delar av landet.
Kastnät, håv och lite andra saker ligger alltid i bilen! Men ofta måste man titta under rötter och stenar för att hitta de riktigt kul sakerna. Det blir ofta bara samma sak med kastnät. Jag hade hoppats vi kunde köpa en El-fiske utrustning men det får nog fortsätta vara en dröm.