GoranE Satanoperca Här kommer några bilder på begäran... Överst Satanoperca Juripari och underst S.sp Redlip
classe GöHär kommer några bilder på begäran... Överst Satanoperca Juripari och underst S.sp Redlip snyggt bilder den din fiskar... gillar se den...
Big_Sal GöHär kommer några bilder på begäran... Överst Satanoperca Juripari och underst S.sp Redlip Vackra fiskar men är det inte leucosticta överst? jurupari ska väl vara "pricklös" på huvud/gällock...
irwin_fletch GöHär kommer några bilder på begäran... Överst Satanoperca Juripari och underst S.sp Redlip Håller med big sal där. Den översta är väldigt lik mina gamla leucosticta.
GoranE Tror man har lite koll ;-) men icke.. Har köpt dom som Juripari men som ni påpekar så är det inget snack om att det är samma fiskart på bilderna Irwin. Då är det bara frågan om vilken fisk det är ;-) Har kollat lite på www.fishbase.org och det är lite svårtolkat Se länken nedan till Juriparis bilder. Undrar om man kan gå enbart på prickarna? Verkar finnas ett antal varianter i alla fall. http://www.fishbase.org/Photos/ThumbnailsSummary.php?ID=11168 Här är en på Leucisticta från fishbase.org: http://www.fishbase.org/Photos/PicturesSummary.php?ID=47522&what=species
Big_Sal Ja fishbasebilderna blir man inte mycket klokare av. Enligt Weidners bok south american eartheaters, finns det två arter med tydliga prickar, S. leucosticta och S. mapiritensis. Skillnaderna mellan dessa två är däremot vagt beskrivna. Den senare ska ha djupare kropp och köttigare läppar. Det är ju svårt att avgöra om man inte har båda två och kan jämföra. S. jurupari skall i alla fall ha två lite mörkare streck som går från mungipan upp till ögat.
irwin_fletch GöTror man har lite koll ;-) men icke.. Har köpt dom som Juripari men som ni påpekar så är det inget snack om att det är samma fiskart på bilderna Irwin. Då är det bara frågan om vilken fisk det är ;-) Har kollat lite på www.fishbase.org och det är lite svårtolkat Se länken nedan till Juriparis bilder. Undrar om man kan gå enbart på prickarna? Verkar finnas ett antal varianter i alla fall. http://www.fishbase.org/Photos/ThumbnailsSummary.php?ID=11168 Här är en på Leucisticta från fishbase.org: http://www.fishbase.org/Photos/PicturesSummary.php?ID=47522&what=species Jag ska inte säga för mycket Göran, kan mycket väl vara så att jag har Juripari. Går bara efter vad jag köpte dem som och det har varit fel förr...;) Jordätare är det ju ingen som har full koll på. Till och med i Weidners bok som behandlar jordätare så är det ju fel fisk på vissa bilder.
GoranE Håller med om att Weideners bok inte är till mycket hjälp heller när det gäller att skilja på dessa fiskar. Inte fishbase heller iofs Det har väl hänt en del på jordätar-fronten sedan boken skrevs då den kom år 2000/09/30. Inte mycket ordning på vad affärerna säljer heller. Har köpt jordätare tre ggr senaste åren och det har blivit fel alla tre gångerna. Köpt en grupp som G.sp RioNegro(ungfiskar) var G.Pindaré. G.Altifrons(ungfiskar) var G.??? (Har hittat den i Weideners bok men har tappat namnet) En grupp köpt som Satanoperca Juripari var S.Altifrons? Inget fel på det bytet iofs :-)
Jonny Yes nu e min Geophagus proximus igång o leker. Första leken så man behöver ju inte räkna med för mycket. Men skoj e d när dom visar att dom trivs.
GoranE Här kommer några fler bilder. En Heckelii hona som numera finns hos Erich i Lidköping och ett par G.Proximus i lektagen.
DaRe Vi saknar bildder på proximus i artregistret: Hane Hona Yngel Par eller lek Närbild Annat beteende eller kompletterande bild Hehe.
Jonny Vi saknar bildder på proximus i artregistret: Hane Hona Yngel Par eller lek Närbild Annat beteende eller kompletterande bild Hehe. E tyvär inte ägare av ngn kamera, annars hade jag mer än gärna lagt in några bilder.
GoranE OK! Är bilden ovan OK att använda kan jag skicka in den. Har några till som kanske duger. Vi saknar bildder på proximus i artregistret: Hane Hona Yngel Par eller lek Närbild Annat beteende eller kompletterande bild Hehe.
DaRe Jo absolut duger den bilden. Det kan inte vara så att du har en där paret inte är klippt av bildkanten så är det ännu bättre. Jag lägger in den som parbild tills vidare!
ohr Jeg har kjøpt en gruppe VF Geophagus cf. altifrons gjennom Imazo er det noen som vet hva disse er eller kan se på disse bildene? :^) http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=65358&message_id=541473&sr=1&mp=1 Bildene er ikke så bra, men håper de er gode nok for ID. Flotte er de hvertfall og jeg vet hvor fine de kommer til å bli!:D Hilsen Ola
DaRe Antagligen inte. Äkta Geophagus altifrons ska mer eller mindre sakna sidofläck och vertikala ränder på sidan. Många jordätare säljs som altifrons av ren vana. Jag skulle tippa på proximus kanske, men det är svårt att bestämma Geophagus genereltl och än värre när de är unga. Se även här: http://www.seriouslyfish.com/profile.php?genus=Geophagus&species=altifrons&id=176
GoranE Ohr! Jag är säker på att det inte är Altifrons du har, tror inte riktigt på Proximus heller men inte helt säker. Skall titta i boken "South American Eartheaters" när jag kommer hem. Läste tråden på länken ovan och jag är lite undrande över att du matar jordätarna med havregryn. Har jag aldrig gjort med mina, jag matar med räkmix, cichlid grain(pellets) och torrfoder ibland.
nicson Jeg har kjøpt en gruppe VF Geophagus cf. altifrons gjennom Imazo er det noen som vet hva disse er eller kan se på disse bildene? :^) http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=65358&message_id=541473&sr=1&mp=1 Bildene er ikke så bra, men håper de er gode nok for ID. Flotte er de hvertfall og jeg vet hvor fine de kommer til å bli!:D Hilsen Ola Geophagus surinamensis om jag inte misstar mig (mina är likadana). :)
DaRe Enda sätta att säkert artbestämma Geophagus surinamensis är via fångstplats. Ofta säljs även dessa och då refereras till gruppnamnet som är just Geophagus surinamensis . Inom denna grupp finner man dessa arter: Geophagus abalios , Geophagus altifrons , Geophagus brachybranchus , Geophagus brokopondo , Geophagus camopiensis , Geophagus dicrozoster , Geophagus megasema , Geophagus neambi , Geophagus parnaibae , Geophagus proximus , Geophagus surinamensis , Geophagus sveni och Geophagus winemilleri . Men även de obeskrivna Geophagus sp. "orange head tapajós" och Geophagus sp. "pindaré" Man skulle kunna kolla ur denna lista och utesluta från den. Problemet är delvis att den svarta markeringen på hakan som de flesta i denna grupp har inte alltid syns hos unga djur. De jag skulle stryka är Altifrons, knappast synlig fläck alls. Megasema, mycket stor fläck samt en antydning till extra fläck. Fläcken kanvara inverterad. "Orange head" De är inte lika höga och brukar knappast alls säljas som något annat än just Orange heads. Möjliga kandidater: Geophagus abalios : tja det är flera av denna typ som varit handeln under året vad jag har läst mig till. Geophagus neambi : Såldes tidigare ofta som Geophagus altifrons "tocantins" Geophagus dicrozoster : Dock svart markering på "hakan", men den utvecklas lite senare Tja kolla runt lite i artregistret så kanske du kan hitta några ledtrådar och komplettera listan med dessa.