Big_Sal
Grattis till demonerna jag håller med dom är ruskigt snygga,jag kom över sex stycken vf för drygt ett år sen han som sålde dom visste inte vad det var för några 59kr styck jag högg direkt. Dom börjar o bli stora och om möjligt ännu snyggare:D utan tvekan en av dom snyggaste jordätare tycker jag iaf.
Mvh. Jocke
Detta är en fisk som jag har varit mycket sugen på men avstått för att man överallt läser att de vill ha väldigt surt och mjukt vatten och jag har varken ekonomi eller lust att hålla på att kämpa med sånt... hur håller du dem? har de visat lektendenser??
Skulle vara najs att hitta F1-F2 då de borde vara mer vana vid "vanligt" vatten...
Mvh Salle
jocke75
Jag har dom i ett 720 skulle tro att ph ligger runt 6 så lektendenser är nog inte o tänka på än.Dom går ihop med ett gäng peru scalarer tror jag att det är o två stora metaer tempen är mellan 27-30 jag har inga problem alls med dom. Det sägs att dom är lite aggro men jag tycker inte att dom är värre än nå`n annan jordätare jag tror att det är tre honor o tre hanar men det baseras enbart på storleken för det är ingen större skillnad på dom utseendemässigt.Men tänk inte för mycket får du tag på några så hugg dom direkt det är en ruskigt fin art.
Mvh.Jocke
GoranE
Tack för info och påhejning :-). Hade tänkt ha dom i ett 900l kar jag håller på och fixar och donar med. Tanken var att bygga lite bakgrund och sådant men dom får gå i mitt andra kar tills jag blir klar. Dom är ju inte så stora ännu så det borde funka. Får väl "slänga ut" något annat isåfall.
Jag bor ju utanför Göteborg så vi har ganska mjukt vatten från början, tror inte jag behöver jobba så mycket med detta. Om man vill ha lek så får det väl bli "lite" special, Ph runt 4 är ju inte att leka med, dessutom behöver dom nog ha täta vattenbyten (10-15% varje dag) före/under/efter lek för att det skall lyckas. Min grabb( Kurtan) fixade lek på sina Satanopercor på det viset.
Kör redan idag med en tygpåse med torv i karet, mest för färg och att sydamerikaner vill ha lite garvsyror.
En fråga till Jocke: Har dina växt mycket på det året du haft dom? Från hur stora till ??
Sitter redan och dreglar lite bara på tanken att jag äntligen fått tummen ur med demonerna. :-)
Du är välkommen när som helst Erich. Ni andra med förresten om ni har vägarna förbi.
jocke75
Ja dom har växt ganska bra faktiskt dom var väl runt sju cm när jag fick tag på dom nu är nog tre av dom närmre femton cm (hanar hoppas jag). Jag matar nästan bara med min hemma-gjorda räkmix o lite vita mygglarver mellan varven.Ska laborera med ph:t till våren o se om dom visar några lektendenser.Har du vägarna förbi Borås så är det bara o höra av sig så får du kolla på dom.
Mvh.Jocke
GoranE
Ja dom har växt ganska bra faktiskt dom var väl runt sju cm när jag fick tag på dom nu är nog tre av dom närmre femton cm (hanar hoppas jag). Jag matar nästan bara med min hemma-gjorda räkmix o lite vita mygglarver mellan varven.Ska laborera med ph:t till våren o se om dom visar några lektendenser.Har du vägarna förbi Borås så är det bara o höra av sig så får du kolla på dom.
Mvh.Jocke
Dom växer alltså såpass fort men det tar väl ett par år åtminstone innan dom jag köpt blir könsmogna då.
Storleken är väl en av dom bättre sätten att se könsskillnader (i alla fall under uppväxten) så jag tror du har rätt att dom stora är hanar.
GoranE
Så nu är dom hemma alla nio. Verkar som inkoppningen gick bra. Alla började äta 5 minuter efter jag släppt i dom. Tar väl några dagar innan dom acklimatiserat sig helt. Återkommer med bilder snart..
DaRe
Ser fram emot bilder. Hur stora har du skaffat?
GoranE
Dom är inte mer än 5-7cm så det tar ett tag innan dom har vuxit till sig.
Tycker det är både roligare och mer utmanande att köpa mindre än få allt färdigt med en gång.
imported
Ibland är det bra att glömma doppvärmare.
Hade bytte vatten glömde doppvärmaren så det va 22grader. o va fick man se;)
Dessa har tramsat runt i veckor. Efter temp sänkning så vart det lek:)
Dålig bild men nu kanske ser va det föreställer:P
DaRe
Snygga fiskar!
Ligger rommen på den lilla trekantiga stenen? De hittade då den minsta möjliga plats :)
imported
Det gjorde en krater under en rot innan med diameter på nästan 40cm. I den gropen har den kuckilurat några veckor :P Dem är lite roliga den lilla lilla stenen vänder dem och flyttar på när det vankas mat :)
imported
Tänkte fråga om någon vet hur länge dessa brukar munruva d små liven? Honan har nu fångat upp larverna.
GoranE
Tänkte fråga om någon vet hur länge dessa brukar munruva d små liven? Honan har nu fångat upp larverna.
Vad är det för art? Lite svårt att avgöra på bilderna men jag har kollat lite i jordätarbibeln och runt två veckor kan det ta, eller som det oxå står: Tills dom inte fårplats längre ;-)
GoranE
Här kommer två bilder på mina nya demoner. Varför skall det vara så :(! j.... :(! svårt att få bra kort på fiskar? Dom verkar ha ett sjätte sinne som gör att dom förflyttar sig precis i samma tiondel som man trycker på knappen :I
Sedan kanske det hjälper lite med en ren frontruta ;)
Big_Sal
De var riktigt fina... Det bästa med jordätare är att de blir finare med tiden!!!
imported
det är Geophagus brachybranchus som lekt ej haft just denna innan. bara en massa andra
imported
Grattis till fina fiskar GöranE
EricH
Riktigt tjusiga Göran! Tummen upp ;)
GoranE
Tackar! Ändå är dom bara 20% så snygga som när dom blir stora. Dessutom blir dom ganska stöddiga(hanarna ca30cm). Något att se fram emot.
jasiri
Hej.
Tänkte ansluta till denna tråden då jag ska starta upp en jordätarburk mina första jordätare är annars en inbiten discus människa.
På tisdag ska jag hämta 7 st Tapajos orange head på akvarielagret ca 6-7 cm stora. Sen får jag se vad jag mer ska ha i akvariet, just nu så går det endast ett lekpar av Nicaragua ciklider i 1200 liter! Idag håller jag på att byta gruset mot blästersand och sedan ska jag lägga i lite mer rötter och stenar som gömslen så att mina Tapajos kommer trivas.
Hur fort växer Tapajos?
Hur fort tror ni jag kan förvänta mig att de blir könsmogna? De är nu 7 cm
Vilka fler jordätare tror ni är lämpliga att ha i akvariet?
Andra ciklider som kan vara lämpliga?