Hej.
Tänkte ansluta till denna tråden då jag ska starta upp en jordätarburk mina första jordätare är annars en inbiten discus människa.
På tisdag ska jag hämta 7 st Tapajos orange head på akvarielagret ca 6-7 cm stora. Sen får jag se vad jag mer ska ha i akvariet, just nu så går det endast ett lekpar av Nicaragua ciklider i 1200 liter! Idag håller jag på att byta gruset mot blästersand och sedan ska jag lägga i lite mer rötter och stenar som gömslen så att mina Tapajos kommer trivas.
Hur fort växer Tapajos?
Hur fort tror ni jag kan förvänta mig att de blir könsmogna? De är nu 7 cm
Vilka fler jordätare tror ni är lämpliga att ha i akvariet?
Andra ciklider som kan vara lämpliga?
Hej,
du har en kul tid framför dig!
Min erfarenhet är att de blir könsmogna vid 10-12 cm, vid normal tillväxt som brukar vara någon cm/månad.
7 st är ett bra val av individer. Jag har själv haft nicaraguense tillsammans med tapajos i ett kar av din storlek. Gick utmärkt. Nicarna e ju relativt fredliga för att vara centralamerikanare. Kan ju bli problem förstås om de är vana att husera ensamma som lekpar i ditt kar. Så var vaksam i början och kanske ha ett mindre kar i beredskap om det blir problem.
Annars så har du ju möjligheter till ett stort utbud av olika jorfätare i ett 1200 l. Kolla i artregistret.
Lycka till!