Janne Göran E,
Det är ingen av föreslagna arter, det finns 3 olika arter som kan se ut som dina, G. sp . Red Head Tapajos. G. sp. Tocantins (från Cameta) och G. megasema från Rio Guapore och den senare är extremt sällsynt i hobbyn. Alla 3 blir från lätt orange till kraftigt röd på huvudet, de är de enda som har längsgående band i stjärtfenan, de övriga har brutet mönster eller prickar (vit, röda eller svarta). Sedan finns det några som både har längsgående band och prickar i stjärtfenan... både från Tocantins och Tapajos, så dessa kan man kanske undra hur de kom till, naturliga hybrider?
Janne
Jag har haft Tapajos Orangehead förut så jag vet hur dessa ser ut.
Dessa har inte en tillstymmelse till röd/orangeförgning på huvudet. Orangeheadenen började färgas röda redan vid 4-5cm storlek.
G.Tocantins vet jag inget om, finns inte Weidners bok heller.
Tyckte dock att bilden på winemilleri i artregistret var nästan klockren, skall kolla igen. Återkommer..
Edit: Jag kan inte se att det kan vara någon annan fisk än Winemilleri? Jämför med översta bilden i artregistret och den jag har lagt in. Kan knappt se någon skillnad alls. Min hane har dessutom precis samma förlängning på stjärtfenan. Skaplikt förlängda bukfenestrålar mm.
Har i ärlighetens namn inte sett bilder på Tocantins men det torde vara svårt att hitta något som är mer likt?
Kan inte hitta G.Tocantins på
www.fishbase.org heller.