Erik ÖAntingen en hane eller tre. Har du två hanar så kommer den dominante hanen ta ut all sin aggresivitet på den andra hanen. Finns det tre hanar kan han fördela stryket på två vilket brukar fungera bättre.
Men sen handlar det om enskilda individer, ibland funkar en sak - ibland inte. Man får prova sig fram, det finns inget facit när det gäller det här.
Jag hade nog valt två sorter i en så pass liten burk för det blir lugnare för ögat att titta på, men det är min åsikt.
Välkommen till afrika :)
Då kanske man skulle satsa på 3+6 istället och bara två arter. Hmmm...mycket att fundera på nu. Problemet är att tillgodose allas (mina och sonens) önskemål samtidigt. Min son är svag för golden och rödzebra, medan jag gärna skulle vilja bryta av med något mörkare (t.ex. maingano) för att skapa lite kontrast, utan att för den sakens skull tappa i färgintensitet.
Ett alternativ vad gäller att tillgodose önskemål om fiskarnas färger skulle kunna vara att strunta i både golden och maingano och istället köra med Pseudotropheus saulosi tillsammans med rödzebror. Då får man ju så att säga alla de färger vi båda önskade, men man skulle ändå kunna köra med bara två arter och då ha tre hanar och lite fler honor. Nu har jag ju ingen erfarenhet av malawi sedan innan och vet inte så mycket om vilka arter som är svåra att hålla osv. Jag har fått intrycket att Pseudotropheus-arterna är lite mer aggressiva än övriga mbunas. Är det korrekt uppfattat?
Vad gäller btn-modulerna får jag ju säga att det blir ju väldigt snyggt med den färg du har kört med. Det blir nog samma för mig. Jag gillar den stora klippan i bild 1 (ser ut som modul H om tittar i deras broschyr). Den kanske är lite stor för mitt 250liters. De flesta är ganska stora, men om man tänker att man kan ta en stor och dela i två delar så blir helt plötsligt valmöjligheterna ganska många.