Jag är ganska ny på det här med akvarier...har väl varit igång ett drygt år nu. Det hela började med att sonen fick ett 54liters sällskapskarie /../
Känner väldigt gott igen mig där! Grabben fick ett 54L hösten 2009, och nu har vi 9 akvarier här hemma. :D
1. Det är alltid bra med flera honor än hanar, samt som någon skrev så slutar det ofta med att den dominanta hanen slår ihjäl den andra om du endast har två. Min erfarenhet är dock att när det gäller just Golden och Rödzebra så är det sällan ett problem, vilket är bra då Golden och till viss del Rödzebra kan vara svåra att könsbestämma när de är små. Lite svinn får man räkna med... det är oftast någon som dör efter ett tag när man kommer hem med en grupp nya fiskar... men den stora majoriteten brukar överleva och bli "härdade" (förutsatt att man inte får problem med vattnet eller sjukdommar).
2. Ju mera filter ju bättre.... jag är en filternörd så de svar du redan fått är nog de du bör lyssna på i första hand. :P
3. Kör själv endast med vit slimline-bakgrund (inga moduler m.a.o) som jag bl.a. använt för att skapa en filterkammare (för största möjliga filteryta) + en massa hålstenar.
4. Kör med korallsand... så mina Malawi-kar är inte speciellt biotopsriktiga. Gillar rent ljust och snyggt + kristallklart vatten... och tycker ärligt talt inte att foton och filmer från Malawisjön med sina runda stenar med bruna alger ser speciellt snyggt ut. :P
Rötter skulle jag totalt skippa i en malawiburk... för att jag inte tycker det ser speciellt snyggt ut, och av rädsla för att de skulle göra vattnet surare.
Malawis gillar hårt vatten... har ingen aning om hur vattnet är i Skanör, men här i Sthlm påstås det vara bra för Malawi. Jag kör dock med 0,3dl bikarbonat och 0,3dl havsalt pr 100L vatten + använder "Happy Life Liquid Filtering Meduim" enligt dosseringen på flaskan + byter ca 40% av vattnet 1 gång i veckan, vilket för mig är ett vinnande recept.
Här ser du förresten mina Malawi-burkar:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=832354#post832354
(växter och malawi är ett eget kapitel.. många menar att det inte funkar, och jag tror i alla fall att jag tillslut har lyckats.)