Tycker sånt här detektivarbete är fantastiskt roligt :).
Hoppas det går bra för er andra också, mina äter och växer så det knakar.. Har läst så mycket man kan utgrunda av vad hobbyister kan säga och väntar spännt på att ornatumkomplexet kommer redas ut av någon mer kunnig.
Det jag kommit fram till i fråga om habitat är att den är nästintill reophilisk fast inte helt ut, det skulle kunna förklara det höga behovet av renare vatten och långsammare tillväxt som är typisk för arter som lever i starkt strömmande vatten. Även de spridda rapporterna om folk som drabbats av plötslig sjukdom och svaga fiskar. Så håll koll på vattenvärdena och vattenbytena gott folk (byter själv 2 gånger i veckan då jag matar rätt friskt).
Maxlängden ligger nog i akvarium kring 25cm, även om det finns exemplar som blivit större som nämnts tidigare. I maginnehåll från exemplar fångade i naturen bestod det mesta innehålllet av olika former av molusker, och därav drar jag min slutsatts om att en proteinrik kost kan funka fint.
Jag har tyvärr inte hittat nån bra metod att se könsskillnader på förutom nån luddig beskrivning om färgskillnader i dorsalfenan.. (kommer säkert bättre beskrivning iochmed att den finns i hobbyn nu)
Problemet med artbestämningen gephyrum-ornatum är att informationen taxonomiskt är lite utredd och t.ex. typexemplaret på gephyrum baserat på färgteckning vid sin maxlängd 12cm (???) lämnar många tvivel hos mig. Dock så finns det bättre bilder om man söker och kan på det sättet säga med 90% säkerhet att vi har någon form av ornatum.
Bild 1 ex.Cichlasoma gephyrum (källa:
www.cichlidae.com)
Bild 2 ex.Cichlasoma ornatum tagen på 80-talet (källa:
www.cichlidae.com)