Nu har jag lyckats få lite mer info. Efter ett samtal med Sven O- kullander har vi nu lite fakta att gå efter hur man skiljer ornatum från gephyrum!!
Äntligen! Verkar vara tämligen okänd info på internationella forum också tror jag.
De är ju rätt små, och det går inte att räkna fenstrålar på bilderna. Något som kallades 'Cichlasoma' ornatum fanns i Sverige runt decennieskiftet 1970/80 samtidigt med C. festae och C. atromaculatum.
Cichlasoma ornatum finns i río Santiago (inklusive typlokalen río Durango, San Xavier de Cachabi) och río Mataje i Ecuador, samt río Mira och nedre delen av río Pátia i Colombia. C. gephyrum finns i río San Juan och río Dagua längre norrut i Colombia (rinner ut nära Buenaventura).
Det tyska namnet Esmeralda-Buntbarsch anspelar på provinsen Esmeraldas i nordvästra Ecuador (och bara i nästa led på smaragder), och där finns bara C. ornatum.
Jag har en bild på en nyfångad juvenil C. ornatum från río Santiago, och den har mycket spetsigare huvud och inga prickar på huvudet. Bästa sättet att skilja dessa arter åt som unga kan vara att räkna fenstrålar, men de syns dåligt på bilderna. (vanligen 16 taggstrålar i ryggfenan på C. ornatum, vanligen 17 på C. gephyrum) . När de väl färgat ut som vuxna är skillnaderna mycket uppenbara. Hos C. ornatum är tvärbanden sammanhängande, hos C. gephyrum uppstår ett mellanrum mellan delen intill ryggfenbasen och delen längre ned på sidan. Jag skulle tippa på C. gephyrum men inga garantier ges. Jag har inte sett så många av någondera arten, och ingen annan heller ...
Kom nu ihåg att de blir uppemot 30 cm i det vilda, säkert mer i akvarium.
Om de vore från någon ny lokal, det finns ju flera ofiskade floder längs stillahavskusten kunde man kanske fundera över nya arter, men det är ett artfattigt område med snabba grunda floder fulla av sten. Där finns knappast mer än en ornatum-lik art i floden intill, Rio Baudó finns frstås C. Microlepis som inte samlats sedan 1950-talet.
Räkna fenstrålar nu bara. Vi borde försöka få till någon bild med helt upp spärrad ryggfena så det synd lite bättre.
Jag räknat oberoende på 5 olika bilder på mina och på alla kommer jag fram till 16 fenstrålar på ryggefenan.