Callochromisar är helt klart kandidater till burken, har dock inte läst på om deras krav och beteende ännu. Men de ska ju vara "sandvändare" och det vore ju bra så man inte får så ful sand. Får se om de blir några i framtiden.
Idag har jag försökt ta bort silikonen från rutan. Gick helt åt skogen, köpte ett dyrt silikonborttagningsmedel som inte gjorde någon nytta alls. Helt värdelös produkt, slängde verkligen pengarna i sjön. Massa jobb med tvätta bort och inte någon skillnad från innan.
Sedan blev det tvätta sand i 1tim ungefär. Hällde upp de ca20-25kg sand i hinkar och tvättade allt i omgångar. Sanden blev såklart inte helt "ren", men den blev nog bättre än om jag struntat i att tvätta den. Akvariet bör klarna inom några dagar.
Tyvärr så ser det ut att behövas en 10kg sand till, så det blir nog en vända till Sala om några veckor.
Placerade in en pump i en av modulerna och fyllde på med vatten. Modulen fungerar som överrinningsbox. Vattnet rinner över kanten, 3-5mm nedanför kantens baksida är det filtervadd över pumpen och sedan är pumpen helt omringad av filtervadd. Pumpinsuget är i botten av modulen och utblåset i sidan. Blev den mindre modulen i kortsidan som fick fungera på detta vis. Den andra modulen blir det en mindre pump i, doppvärmare och lite annat smått.
Vet inte riktigt hur ofta "ni" sötvattensmänniskor använder er av ytavrinning. Men jag upplevde det som en liten skillnad i ljuspenetrering, och att man får bort den där äckliga hinnan på ytan är ju kanon. Vill man få ett finare ljus och bättre användning av sina lampor rekommenderar jag detta.
Så här ser det ut nu i burken. Det som göms i dimmigt vatten, kommer fram i....... klart vatten?