Snyggt Mattias, Skulle jag börja med sötvatten så skulle jag också behålla ytavrinningen. Hur har du gjort i sumpen.. funderat på fylla den med filtermattor?
Har kört filtervadd/matta i toppen av modulerna och runt pumparna.
Har några mindre moduler som jag funderar på om jag ska klämma in litemer filtervadd och någon liten pump i för att öka filtreringen.
Rätta mig om jag har fel,men får man inte mer effekt av uv`t om flödet går igenom långsammare?
Till mitt uv-c är det ett flöde på 750-1000L som gäller om det ska fungera maximalt. Det betyder att vattnet som går igenom det blir "strålat" nog om det pumpas 1000L/h. Om jag ökar pumpkapaciteten så är det inte alls säkert att det som ska dö blir dödat. Jag pumpar helt enkelt igenom massor av vatten utan att det gör så stor nytta.
Om jag dock kör en 500L/h pump (som jag gör idag) utnyttjar jag inte uv-c kapaciteten nog utan bara till halva. Det som liv som pumpas igenom skulle dö om det pumpades 1000L/h men nu pumpas det 500L/h så då grillas/dör det "extra mycket" =-)
De fyra snäcklekarna mår finfint och av de sex stycken Jullarna jag köpte är det fyra som återstår. En hoppade ut, en fastnade i ett litet litet hål i filtervadden i överrinningen och hämtade sig aldrig efter den turen. Det ser ut som om en till Julle kommer ryka, då den är väldigt klen och vägrar käka pellets som de andra firrarna.
Nu är det omöjligt att se skillnad på vad som är sten och vad som är moduler. Algerna har intagit akvariumet så det är snart dags för en algmumsare. Har lite problem med att den fina vita sanden lägger sig på växterna och stenen. Men sanden försvinner väll när troffarna kommer i och bökar runt.