Problemet för burkar med mycket inredning är att det väldigt svårt att fånga upp samtlig fisk utan att förstöra inredningen.
Jag brukar ha en hink (ev flera) eller mindre akvarium med flagyl eller likvärdigt där jag brukar låta samtliga fiskar i sjuka akvarium gå någon timme. Detta kräver i och för sig lite åtgärder med syresättning men det brukar inte vara något problem. Att medicinera i stora burkar kräver väldigt stora mängder av tex flagyl. Ett tips kan vara att göra en räkmix med någon typ av medicin för då kommer de fiskar som äter klara sig.
Sjuk fisk bör inte gå i samma akvarium som övriga "friska". Har man inte möjlighet till en extra burk så är en yngelkasse för isolering att föredra för den sjuka fisken.
Jag doserade och behandlade direkt i akvariumet, var inga problem då medicinen inte är särskilt dyr och jag fick dubbla doser utskrivna, räcker alltså till en till total 3ggr behandling av hela burken.
Det hela verkar lösa sig, idag har fisken inte stått och tryckt i hörnet och igår var första gången jag sett den äta på ca7dagar och jag kunde inte se att den spottade ut det den fick i sig.
Gjorde ett till stort vattenbyte idag, doserade sista gången med halvdosering. Nu är det bara att hoppas att det inte blir något bakslag och att jag kom undan med två dödsfall.