citat:
Mike_Noren skrev:
>>Alla vill inte ha rättrådiga biotopakvarier, utan vill ha
>>sällskapsakvarier.
Men visst, blanda på hur mycket ni vill. Tanganyika med Malawi och Victoria med Centralamerika. Varför inte stoppa ner en guldfisk också (trivs utmärkt i pH 6-8!)?
Visst, varför inte. Fisken bryr sig inte.
citat:Men se till att blanda sällskapsfisk med sällskapsfisk. Aulonocaror är ju just det - dyra sällskapsfiskar. Tropheus är det definitivt inte.
Menar du att Tropheus inte går ihop med någon annan fisk? Eller att den inte går ihop med Tropheus?
Som jag sa tidigare, min erfarenhet är att den fisk Tropheus inte går ihop med är Tropheus... Då hade jag iofs duboisi, som sägs vara den snällaste troffen, men de var direkt mesiga mot fiskar av annan art. Om hans troffar är som mina var, skulle jag vara mer orolig för att Aulonocaran dödar dem än tvärtom.
citat:
(Dessutom skiljer ju sig kostvanorna något enormt mellan dessa grupper. Liksom mellan prinsessor och troffar...)
Ja, precis som mellan Aulonocara och mbunas.
Alltså går Aulonocara bättre ihop med prinsessor än med mbuna. Och prinsessan bättre ihop med Aulonocara än med Tropheus.
I teorin, i alla fall. I verkligheten kan ju både Aulonocara och prinsessa äta räkmix, och troffar och mbuna tar inte skada av att äta mat med högre proteinhalt ibland.
citat:>>Att inte blanda Malawi och Tanganyika verkar vara nåt slags
>>fisk-snobberi.
Ja du. Själv håller jag bara tanganyikaciklider. Framöver är min ambition att bara kombinera de arter som i naturen lever i samma miljö och i samma del av sjön.
Är jag en "snobb" nu? Elitist?
Det var klumpigt uttryckt av mig - naturligtvis är det inget fel på biotopakvarier, jag har den största respekt för de som orkar göra såna. Däremot är det missledande att hävda att det finns nåt slags skäl annat än personlig smak varför man generellt inte bör blanda Malawi och Tanganyika, och man kan inte få tydligare snobberi än uttalandet tidigare i den här tråden att att blanda Malawi och Tanganyika var som att ta ketchup på glassen.
Sanningen är att de hänsyn man behöver ta när man blandar Malawi och Tanganyika är de samma som när man blandar Tanganyika med Tanganyika eller Malawi med Malawi.