Spännande att höra din åsikt om varför den ena bilden är bättre än den andra.......
Kanske den här frågan ligger i fel tråd? eller kan någon göra en tråd om varför den ena bilden är bättre än den andra?
Det är lätt att säga vilken man skulle rösta på eller vilken som är bäst, men frågan är väl egentligen varför man tycker så? och då blir det genast lite jobbigare.
den första bilden är försiktigt redigerad men klantigt, dock så är beskärningen, skärpan mycket bättre än andra bilden dock så är ju kompositionen urtråkig om jag får säga det själv skärpedjupet så litet att de fiskar som är under den bara blir suddiga fläckar, den är ändå många ggr bättre än den andra bilden.
den andra bilden är på fel fisk det riktiga motivet är bortklippt.....:D......därav skärpefelet och den kraftiga beskärningen sen är egentligen omgivningen i det karet mycket intressantare men det syns inte eftersom den bilden är så beskuren och även här skärpedjupet för kort för att bli bra på den kompossitionen dessutom är fisken färgförstärkt.
jag skrev ju att jag gjorde det onödigt svårt med dessa 2 bilder
vad jag menar med allt detta är att att man är duktig på att redigera och att fisken är populär och mycket färgrann ska inte få påverka resultatet av en röstning och i alla år jag har följt tävlingen har det fått påverka resultatet därför har jag ej heller deltagit. får väl se om jag kommer deltaga i år, resultatet av månadens kommer att påverka mitt beslut.
det är iaf lite mina tankar på fototävlingen möjligen är det felaktigt men det skiter jag i ;)
jag kan lägga upp ett par bilder till för att höra er bedömning så jag vet hur ni tycker ;)