Kjell Och vad vi "finder på" beror nog till stor del på vad "ni vill ha"
Svar från Peter i Kalmar
[/quote
]ciklidföredrag:D
inga pyntgrejer;)
Kjell[/quote
]Fast på Poeciliaweekenden var det kanonväder 8) och då ville många fler komma än vad det var plats för
Nåväl nu var det som sagt inte om väder denna tråd skulle handla
Jag tycker det skall vara mer cichlider på ciklidstämmorna!
Min uppfattning tycks inte delas av andra än Peter i Kalmar. Den senaste stämman utan ett enda rent cichlidföredrag var ett ur föredragssynpunkt en katastrof. Stämman var väldigt trevlig och jag uppskattade Espen Rekdal och Erik Åhlander väldigt nycket även om det ena var 100% fritt från cichlider och det andra nästan fritt från cichlider. Därimot stod jag inte ut med att se en underhållare (av NCS eller sponsorer finansierad reklam?) peta ner avklippta växter i näringsberikade "mini-leca-kulor" som bar hans namn. Visst var killen underhållande (och väldigt trevlig) men jag har andra krav på en cilkidstämma. Att låta honom hålla två "lådor" och Ad Konings en är för mig en gåta som jag troligen inte kommer att få ett acceptabelt svar på. Det fanns andra som tyckte dessa "mini-leca-kule-petar-föredrag" var en höjdpunkt. Själv är jag intresserad av cichlider och anser att en cikildstämma skall handla om cichlider inte "pyntgrejer".
Poeciliaweekenden handlade om levandeförare, som sig bör på en poeciliaträff. Inget tjafs med inredningar, belysningar och annat som hör hemma på andra akvaristiska sammankomster typ Akvariets Dag. Föredragslistan för Poeciliaweekenden ser njutbar ut. Shit att jag inte kom dit. Men det var mitt eget fel.
OK, jag vet att det finns många som inte uppskattar att se ett hundra bilder på antingen grå fiskar (tanganyika) eller blå fiskar (malawi), men vill då fråga om ciklidstämmorna skall vara för cichlidister eller för sällskapsakvarister?
Jag hörde en kommentar om antalet deltagare i Stockholm i jämförelse med Linköping året innan. Tyvärr har Linköping inget att komma med i jämförelse med Bollmora Akvarieklubb (Sveriges bästa akvarieförening). Räknar vi bort antalet deltagande ickecichlidister från Bollmora så var antalet deltagare troligen inte så många fler i Stockholm.
Sammanfattningsvis vill jag har cichlidföredrag på ciklidstämmorna.