Mina favoritföredrag är naturföredrag (dvs. inte rena reseföredrag) från andra miljöer än Malawi- och Tanganyikasjön eller Lake Xiloá (har sett det rätt många gånger...) med undervattensbilder med fokus på ciklider men där även annan fisk tas med.
Oliver Lucanus har varit väldigt tillmötesgående när det gäller artikeln som kommer i nästa Ciklidbladet. Ett föredrag av honom skulle uppfylla detta.
http://www.amazon-below-water.com/
Vetenskapligt inriktade föredrag från aktiva forskare gillar jag också. Jag kan ställa upp med kontakter och liknande men det får vi ta via mail.
När det gäller "en fisk en fisk till" så är det främst Malawi och Tanganyika som jag är lite trött på.
När det gäller andra miljöer så skulle faktiskt jag tycka att ett föredrag av Felipe eller Juan Miguel Artigas Azas gärna delvis ska handla om de andra fiskarna samt växterna i deras milö. Men fokus på ciklider då. Jag såg till exempel ett föredrag i Finland med titeln "Tanganyikajärvimonnit" (eller något åt det hållet) och jag ser det inte som fel med ett föredrag om t ex malar eller växter från dessa sjöar.
Pumpar, belysning, inredning tycker jag är hopplöst trist undantag Sune Holm. Men det är jag. Jag tycker att de platsar på en stämma.