Kanske kan man lägga ut 8 nummer om året och vartannat på det sätt du beskriver fast med lite färre artiklar i varje nummer. Dvs ett tydligare flöde av artiklar.
Sedan vet jag inte om PDF är det bästa för tablett datorer.
Jag måste ändå säga att min personliga åsikt är att jag
verkligen gillar dessa tidningar och jag gillar kontinuiteten i forumet med intressanta ämnen som ger mig värde.
Tidningen använder jag till att sitta i lugn och ro och bläddra, men jag får ju då tillägga att jag antagligen tillhör en åldrande generation som njuter mer och mer, då åren går, av att sitta i lugn och ro så fort barnen har lite annat för sig :) och i det läget sitter det skönt att sjunka ned i en soffa med en papperstidning. Dock som sagt ovan så var jag verkligen positivt överaskad av hur smidigt det var med en ipad och zooma bläddra och ta mig fram och tillbaka i en "tidning". Jag tror dessa typer av datorer är en bra start på en stor förändring för den tryckta tidningen och då kan man bara välja att vidhålla vid sina ideal och förgås eller hänga på trenden. Sedan får vi väl se tiden an lite.
Men medlemmar som bara är medlem för tidningen skull, vad tillför dom föreningen egentligen, såvida dom inte är duktiga skribenter i tidningen?
Tidningen CB är ju stendöd, det står exakt samma saker i den tisdag som onsdag kväll. Nog kan man kalla det ett visst resursslöseri med en tidning när vi alla sitter uppkopplade ändå.
Dessa författare som inte vill att deras texter får finnas på nätet men att det är helt ok i en tidning, hur tänker dom?
3:e delar hit och dit, vi är väl inga tårtbitar som är betalande medlemmar? Skulle vara skoj att se ett stapeldiagram på medlemsantalet per år.
Vi är 4635 medlemmar på forumet. Men hur många betalande medlemmar är vi?
Om medlemsantalet har sjunkit de sista åren, och som ni säger att det är för tidningen ni är medlemmar, kan man då tro att vi blir färre pga tidningens innehåll?
Du är lite provokativ får jag lov att säga, men ur detta kommer ideer och jag tycker det är viktiga tankar som är värda att fundera på. Jag känner mig dock rätt övertygad om att fler skulle vara betalande medlemmar om de såg hur pass bra tidningen är. Jag har lånat ut några ex till personer som inte läst förut och de har då varit väldigt nöjda. Ta andra tidningar såsom illustrerad vetenskap så kommer den ju inte att bara ständigt fördjupa sig baserat på att alla redan läst tidningarna innan utan den håller sig på en viss nivå. Annars kan man ju inte börja läsa ett år utan måste följa flera års utveckling och det slutar med att det blir kurslitteratur. Så visst kanske det kan kännas som om man inte tränger djupare i en sådan tidning, trots det så är den kul att läsa.
Alla medlemmar måste väl inte bidra i vare sig forum eller artiklar de bidrar genom att läsa och lära och njuta av sitt medlemskap. Det är ju ändå i grund och botten till att vi gör detta, dvs att vi kan njuta lite extra. Det ska vara ett glädjeämne.