Utan Ciklibladet skulle det kunna frigöras massor med resurser som kanske istället skulle kunna göra en intressantare och mer inbjudande hemsida.
Är det verkligen så - skulle de som jobbar med CB idag automatiskt istället gå över till att jobba med hemsidan. Jag tror inte att det är så enkelt.
Visst kan denna hemsida göras mycket bättre - men någon PDF-tidning tror jag inte riktigt på.
Det sägs ofta att NCS skulle tyna bort utan CB, är det verkligen så? Hur kan det i så fall skrivas mer i Zoopets forum om Ciklider än i NCS forum?
Tyna bort vet jag inte - men minska rejält som organisation skulle NCS utan tvekan göra.
Se på vad som hände när GOCs tidning las ner - nästan alla medlemmarna (inkluderat mig själv) försvann och hemsidan är idag en skugga av sin forna glans.
Visst det skrivs massor av inlägg på Zoopet om ciklider (som du anger mer än på ciklid.org) och andra fiskar, men 95% av de som skriver och läser är gratismedlemmar - dvs folk vill gärna ha bra hemsidor men de vill inte betala för det.
Vem arrangerar akvariemöten i Sverige - ja det är inte stora hemsidor/forum som Zoopet, plantswap, redbee eller saltvattensguiden utan det är akvarieföreningar eller akvarieorganisationer.
Det är väl troligtvis främst vi som varit med ett tag som skulle sakna CB.
Antagligen ja, för mig så är NCS Ciklidbladet och Ciklidstämmorna - utan det skulle NCs inte ge mig något som organisation.
Den yngre generationen som är framtidens ciklidister skulle förmodligen hellre se utveckling av Ciklid.org
Tror du verkligen det. Utan Ciklidbladet och Ciklidstämman så skulle då bara ciklid.org bara bli en av många hemsidor som "konkurrerar" med varandra. Många NCS-medlemmar finns idag på "konkurrerande" forum som de ovan nämnda och på din hemsida, och på diskushemsidan. Många av dagens NCS-medlemmar (säkerligen nära hälften) är inte heller aktiva på något forum.