Kajjjan
Så här i semestertider tänkte jag dela med mig av lite bilder från en fantastisk reseupplevelse jag och hustrun gjorde för fyra år sedan, i augusti 2007:
Vi gjorde en resa till Sydamerika där huvuddelen förlades till att resa runt i Brasilien. Självklart ingick då Amazonas i resplanen. Vi kom från Pantanal i sydvästra delen av landet till Manaus varifrån vi hämtades upp och först fick korsa vattnet där Rio Negro och Rio Solimões under 8 km flyter sida vid sida utan att egentligen blanda sig. Meeting of the Waters heter fenomenet. 3114931150
Wikipedia: This phenomenon is due to the differences in temperature, speed and water density of the two rivers. The Rio Negro flows at near 2 km per hour at a temperature of 28°C, while the Rio Solimões flows between 4 to 6 km per hour a temperature of 22°C.
Fortsättning följer.
//Kaj
Kajjjan
När vi kom i land på andra sidan stod en bil och väntade på oss för att köra oss vidare söderut. Efter en timme eller två kom vi åter fram till vatten, vägen var översvämmad och en båt stod och väntade på mig och hustrun. Vi hoppade ombord och fick uppleva den märkligaste och mest fascinerande båttur vi någonsin gjort. Vattennivån låg 11 meter över normal nivå och vi susade runt bland trästammar och trätoppar. Vattnet låg spegelblankt. Det var fantastiskt vackert. Efter en båttur på någon timme kom vi fram till den flytande lodgen i Rio Yuma där vi skulle bo. Förutom vi två fanns det ett ungt par från San Fransisco och ett indiskt par med två barn, från England. Fler turister än så skulle vi inte se under de kommande dagarna. Precis så jag vill ha det.
311533115231151
Det var en fantastisk känsla att faktiskt vara mitt i Amazonas. Första kvällen, när solen gått ner och en otrolig stjärnhimmel lyste över oss gled vi ut på floden i en liten båt, nästan ljudlöst. Det var som en Disneyfilm att se siluetten av regnskogen mot den stärnupplysta himmeln, höra ljuden från skogen och se eldflugorna flyga förbi.
Fortsättning följer.
//Kaj
Kajjjan
Vi fiskade piraya. En krok, en fiskelina och en köttbit var redskapen. Inne bland trädkronorna var det ganska lätt att få napp. Det märkliga var att de skrek som stuckna grisar när vi fick upp dem ur vattnet. Frugan fick en bamse och hon vek ner sig av skrikandet och krävde att den skulle släppas i igen. Resten tog vi hem och grillade. Helt ok smak, kanske inget för gourmetrestaurangen dock.
31158
31156
31155
31154
31157
Som synes var inte vi de enda som fiskade - hägern var en duktig fiskare där han fiskade från en enorma trästocken som utgjorde en av våra flytpontoner.
På två av bilderna ser ni flaggciklider som levde vid vår flyande bostad. En svärm av yngel vakade man över.
Vi badade naturligtvis även i det varma mörka vattnet, väl medvetna om att det fanns både pirayor och kajmaner. (man kan ju inte ha varit där utan att ha badat, kände vi). Personalen på den flytande lodgen sa också att en Arapaima hade sitt revir under oss, men att den var ofarlig för människor. Vi såg den inte, men man hade skelettet av en hängande i baren.
För en gammal akvarienörd var det här besöket i Amazonas en dröm som blev verklighet. Även om jag var inne i en akvariefri period var denna resa sannolikt det som ledde till mitt sannolikt permanenta återfall.
//Kaj
glasblasaren
Fy fan vad häftigt Kaj. Är ju en sådan resa som jag drömt om men som troligtvis aldrig lär inträffa asso Rio Negro ett kastnät fånga Kardinaltetra Flaggor Skalarer ...... jA ÄR Grymt avis på din resa lägg ut mer bilder tack
DaRe
Ojojoj. Det var en trevligt överraskning! Riktigt fina bilder som skapar en del drömmar. Ser fantastiskt ut!
faltaren
Härligt! Mer bilder :)
nicson
Ja det var annat än Madeira...:D
Norrland
När vi kom i land på andra sidan stod en bil och väntade på oss för att köra oss vidare söderut. Efter en timme eller två kom vi åter fram till vatten, vägen var översvämmad och en båt stod och väntade på mig och hustrun. Vi hoppade ombord och fick uppleva den märkligaste och mest fascinerande båttur vi någonsin gjort. Vattennivån låg 11 meter över normal nivå och vi susade runt bland trästammar och trätoppar. Vattnet låg spegelblankt. Det var fantastiskt vackert. Efter en båttur på någon timme kom vi fram till den flytande lodgen i Rio Yuma där vi skulle bo. Förutom vi två fanns det ett ungt par från San Fransisco och ett indiskt par med två barn, från England. Fler turister än så skulle vi inte se under de kommande dagarna. Precis så jag vill ha det.
311533115231151
Det var en fantastisk känsla att faktiskt vara mitt i Amazonas. Första kvällen, när solen gått ner och en otrolig stjärnhimmel lyste över oss gled vi ut på floden i en liten båt, nästan ljudlöst. Det var som en Disneyfilm att se siluetten av regnskogen mot den stärnupplysta himmeln, höra ljuden från skogen och se eldflugorna flyga förbi.
Fortsättning följer.
//Kaj
Otroligt fridsamt. Arapaima ar grymma firrar. Snygga som bara den om dom har den roda fargen pa bak delen.
Engelholm-Audio
Lys-läsning! Tack!
DaRe
Favoriten bland bilderna för mig är nog ändå flaggorna med yngelsvärmen, allt i det vilda! Härligt!
Kajjjan
Kul att det uppskattas!
Måste bara korrigera mig själv: Vattnet heter inte Rio Yuma utan Lake Juma.
Ska se vad jag kan vaska fram i form av fler bilder.
//Kaj
Engelholm-Audio
Engelholm Lys-läsning! Tack!
Min tur att korrigera mig:
Lyx-läsning!
Rivulatus
Inspirerande läsning, låter som ett minne för livet!
Kajjjan
Ok, så jag har rafsat fram lite fler bilder.
Vi kom till Amazonas från Pantanal, vilket är världens största våtmarksområde - ett gigantiskt område söder om Amazonas och som sträcker sig in i Bolivia bl a.
Även om det var torrperiod när vi var där så var det säkert mycket fisk i vattnet, men det var fåglarna som fångade vårt intresse. Vi har aldrig någonsin sett så mycket fåglar av så många arter och så många vackra. Jag tar ett axplock här och återkommer senare med lite fler miljöbilder från Amazonas:
31235
31233
31234
31236
31237
To be continued.
//Kaj
DaRe
WOW! Fåglar är bara för fantastiska. Är de blå hyacintarorna arorna vanliga att se? Jag trodde de var bland de ovanligaste och närmast utrotade...
Överraskning att se en uggla i allt dessutom.
Kajjjan
WOW! Fåglar är bara för fantastiska. Är de blå hyacintarorna arorna vanliga att se? Jag trodde de var bland de ovanligaste och närmast utrotade...
Överraskning att se en uggla i allt dessutom.
På ranchen vi bodde på fanns en hel familj blå hyacinter. Ett äldre par, som häckade i et stort träd, och sedan kom deras barn ibland och hälsade på med sina nya respektive, enligt de som ägde ranchen. Här är en (dålig) bild på när sonen med sin hustru är och hälar på föräldrarna:
31238
To be conntinued.
Kajjjan
Jag fortsätter lite på den inslagna vägen med lite fler bilder från Pantanal. Det var inte bara fåglar utan även en del andra djur. Kajmaner fanns det väldigt mycket av. Två gånger höll jag på att trampa i gapet på sådana när jag bara hade fäst blicken mot fåglarna i trädet. Den på bilden nedan började springa efter mig. När vi var ute och red låg de i vattnet och lurade...
Apor av olika slag fanns det också.
31253
31255
31252
31254
31251
To be continued.
Kajjjan
Åter till Lake Juma i Amazonas. Här kommer lite miljöbilder. Tyvärr har jag inga undervattensbilder därifrån. Men ni kan ju föreställa er hur undervattensmiljön ser ut under den här perioden när vattennivån står 11 meter över det normala. Fiskarna bokstavligen simmar i trädkronorna.
När vattnet ligger så spegelblankt är det ibland svårt att urskilja vad som är spegelbilden och vad som är trädkronorna...
31256
31259
31258
31257
31260
Vackert är det i alla fall.
Ove-Planstedt
Vackert är det i alla fall.
Det kan jag verkligen hålla med om. :D
Kajjjan
Vampire Bats!! Det ni ser hängande i det lilla trädets krona, den svarta klumpen under kronan, det är en grupp vampyr-fladdermöss... Och i samband med det kan jag berätta att första natten vaknade jag av att något kröp ljudligt på väggen eller i taket (taket bestod av torkade palmblad - se bilden) och det visade sig vara en fladdermus som kom in och flaxade runt i någon timme därinne i det lilla rummet! Jag insåg att den var ute efter insekterna som flög omkring där och det var jag faktiskt tacksam för. Så jag somnade om. Varje natt kom den in och rensade luften på flygfän. Bra service! T o m frugan tyckte det var schysst.
När vi vandrade i djungeln så var det otroligt varm och fuktigt, vilket ni kan se på min kära hustrus blöta hår...
31263
31261
31262
31265
31264
Nedersta bilden föreställer fågelbon, tror fågeln kallas vävarfågel men det får väl någon mera fågelkunnig rätta mig på om det är fel.
//Kaj