jemtläHej kajjjan mera bilder.
Ja, det har inte hänt så mycket idag heller egentligen. Behöver hjälp med att lyfta över 910-an till den nya ställningen och den hjälpen kommer imorgon kl 13. Har kallat in sonen och några av hans polare - bl a en junior-EM-silvermedaljör i brottning...så då ska det nog gå bra.
Här är dock några bilder:
32358
Här är en ihålig korkek som jag tänkte skulle ner i 910-SA. Som alla känner till är det svårt att få en bit kork att ligga på botten, eller som i det här fallet stå på botten. Jag har därför limmat den mot en plexiglasskiva och kommer även att binda den mot skivan med kraftiga buntband. I morgon tänkte jag ställa den på botten, mot frigolitskivan (all sand och sten har först tagits bort naturligtvis). Därefter stoppar jag ned en stor sten inuti i den och fyller sedan på med sand i och kring korkeken. Det ska räcka för att hålla den dikt mot botten. Jag har redan en ihålig korkek i det karet. Med hjälp av buntband som jag trädde genom borrhål i runt om nedre kanten gjorde jag ett nät och la i ett antal stenar för att hålla korkeken nere. Det har fungerat men jag tror det här är en ännu bättre lösning.
32354
Här är en bild på den anskrämliga träställningen som äntligen ska ut och ersättas med en sådan här som ses nedan. Den nya ska sedan ska förses med luckor. Under den nya ställningen ligger också ett helt gäng BTN-moduler och några RockZolid River-moduler. Sanden till vänster om ställningen är krossad flinta, inköpt hos Micke på Håkanstorps Zoo:
32356
Och här är det nya 840 Malawi som tillfälligt under morgondagen ska hysa mina SA under ställningsbytet.
32357
Jag har tidigare sagt att jag beställt LED-belysning från Danmark men blev lite tveksam och ångrade mig. Har nu beställt via Micke på Håkanstorp Zoo 2 stycken dimbara LED-armaturer på 112W stycket. Beräknad ankomst är mitten av september. Kostnad 2.900:-/styck. Kommer från Kina.
Ok, hoppas kunna återkomma i morgon kväll med nya bilder där SA-karet står på ny ställning och firrarna simmar runt den nya korkeken som stabilt står på botten.
Därefter tar det verkligt roliga vid - att börja skapa ett Malawi-kar!
//Kaj