Vad NCS gör vet jag inte, men att bilder man har tagit används på andra webbsidor är ju inget ovanligt direkt, det får man nog lära sig leva med i dagens digitala samhälle där mp3, filmer, talböcker, t.o.m. spel anses vara helt ok att bara stjäla åtminstone för många yngre personer. Då det gäller webbsidor så handlar det nog mest om slöhet än något annat att bilderna stjäls. Artikeln, artbeskrivningen, blogginlägget, etc är på plats, och en fin bild behövs "- äh, googla fram nån vettja..." :/
Många skriver dock copyright under bilden de plockar och då tycker jag det är helt ok. Visst hade det varit bättre om de hade frågat först men bara de inte skriver dit egen copyright så är det inte hela världen, såvida man nu inte lever på att sälja foton givetvis, då svider det säkert mer.
I bilden nedan har de kletat dit en egen logga och det tycker jag däremot känns fel. DÅ blir det mer stöldvarning kan jag tycka, även om jag inte kan lagen så pass mycket att jag vet om det verkligen är fel.
http://ourpetclub.com/vb/up/out.php/i39626_managuense202flash.jpg
Andra har t.o.m. klippt bilden så ens copyright är borta, sedan publicerat bilden. Det är ännu värre. Men men. Digitala samhället osv osv. Det kommer säkert bli värre.