En fråga man kan ställa sig är ju om det är fel att manipulera ett foto idag.
Det är väl upp till var och en, det viktigaste är att vara öppen och redovisa vad man gjort.
[/quote
]Finns det alls fotografer som aldrig rör fotografierna i något bildbehandlingsprogram idag?
Många fotografer försöker göra bilder så klara som det går i kameran. Jag gör det eftersom jag tycker att det är roligare att lägga tiden med kameran i naturen, än vid datorn för att bildredigera. Därför fotograferar jag nästan uteslutande i jpeg. Samtidigt får man tänka på att en systemkamera inte gör bilderna lika färdiga som en kompaktkamera, så lite efterarbete blir det alltid.
[/quote
]Och var går egentligen gränsen mellan vad som är ok och ej ok? Är gränsen passerad så fort man sätter dit saker? t.ex. en fågel. Men det hade varit helt okej att ta bort fågeln? eller skräp eller alger osv.
För mig personligen är "vanligt mörkrumsarbete" okej, dvs kurv/-nivåjusteringar, borttagning av damm och liknande. Däremot tar jag inte bort eller lägger till något, men har heller inga problem med att andra gör det så länge man är ärlig och informerar om det.