Ja javlarrrr, årets naturfotograf i Norge. Fick inte Obama sin Nobel där också? HA! HA! HA!
Så onödigt att fotoshoppa in Nelly i en annan sjö. Det var en fin bild på monstret ändå! :)
Nästan synd att det "avslöjats" nu för jag tyckte tornsvalebilden var en intressant bild att analysera och jag var inte helt klar med min analys. Jag har photoshoppat och gjort en del montage på jobbet och som någon annan var innepå så var själva slutartiden 1/100 en ledtråd som jag gick igång på. Skulle den bilden vara möjlig med så lång slutartid måste man fokusera på blommorna och sen bara låta kameran gå när det susar förbi ett helt gäng flygare och bara när det kommer en som flyger rakt mot en och tvärnitar i en sväng och rätar upp sig skulle den flyga sakta nog. Dock är jag tveksam om den skulle kunna räta ut sig i den vinkeln. Låt oss säga att det var vad som hade hänt. I så fall så har fotografen sen i efterhand gått in i bilden och rensat bort färgbruset från svärtan i fågeln för den är i det närmaste kliniskt ren från brus på ett sätt som inte matchar bruset i resten av bildens svarta partier. Och antagligen också ändrat kontrasten i fågelns framkant som borde lyst igenom av solen som brukar göra det mer diffust.
Den andra varianten är förståss att han fotat blommorna separat och fågeln separat och sen gjort ett skapligt jobb med att klippa ihop, men varit lite för överambitiös med det konstnärliga. Hade hade haft med lite rörelseoskärpa på blommorna och lagt fågeln ett par meter längre in i bilden så hade nog ingen reagerat. Men då hade det inte varit en lika tydlig bild heller.
Oavsett vad han har gjort är jag säker då att han joxat med den i photoshop. Det tycker jag inte är någon synd i sig, men om någon frågar ska man ju vara ärlig och säga vad man har gjort.