Att allt det här kom upp till ytan var för att en journalist hörde av sig till Gunnar som då började intressera sig för Terje (som han inte hade hört talas om tidigare, konstigt nog). När han började läsa om alla Terjes historier om lodjuren och titta på bilderna så tyckte han att det verkade lite märkligt, bilderna stämde inte och det verkade lite otroligt att Terje såg lodjur hela tiden.
Sen började folk på flashback intressera sig för storyn och det tog inte lång tid innan någon hittade första bilden som var stulen. Tydligen var det inte svårare än att gå in på en fotosida (stockphoto tror jag att det var) och söka på lynx. Terje hade snott bilder, spegelvänt dom, klippt in i sina egna naturbilder och vips så hade han en uppseendeväckande bild.
Finns ju fler saker med det här som är riktigt illa.
1. Han har stulit andras bilder. Vi hade en diskussion här på forumet nyligen om det är OK att ta andras bilder på nätet.
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=64431
Där tyckte de flesta att fotografen har rätt till sina egna bilder och nu har en av de största fotograferna i Sverige tagit andras bilder och utnämt sig själv till bildägare...
2. Terje har varit förespråkare MOT bildmanipulation. Bilden ska vara klar i kameran enligt honom. Jo just det...
3. Han har skrivit berättelser om sina möten med djuren. Ett av lodjuren som han har haft en relation till har han till och med gett ett namn; Snusen. Shit alltså, mytoman eller?
4. Alla som KAN det här med foto har inte vågat ifrågasätta honom när de sett bilderna? Vissa av bilderna är ju riktigt dåligt gjorda. Till och med jag med extremt lite kunskap i ämnet kan ju se att det inte riktigt stämmer.
Det känns ju konstigt att någon kan få en sån status att allt de gör bara lovordas. Hade jag lagt ut de bilderna hade det nog knappast blivit samma succé.
5. Pengar har spenderats helt i onödan i projekt pga hans fuskbilder.
6. Han har tagit emot pris och pengar för en bild han aldrig tagit, hur kan man som proffsfotograf göra det?
Ja det var en liten sammanfattning om det här plus lite tankar kring det hela.